KOHOUTEK, Tomáš, Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK. Zvládání zátěže v adolescenci: stabilita a kontext změn mezi 13. a 15. rokem (Coping in adolescence: stability and context of changes between 13 and 15 years of age). In Sociálne procesy a osobnosť 2008. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zvládání zátěže v adolescenci: stabilita a kontext změn mezi 13. a 15. rokem
Name (in English) Coping in adolescence: stability and context of changes between 13 and 15 years of age
Authors KOHOUTEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Jan MAREŠ (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic).
Edition Sociálne procesy a osobnosť 2008, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00028430
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English stress; coping; adolescence
Tags adolescence, coping, stress, stress, coping, adolescence
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 16/3/2010 14:26.
Abstract
Příspěvek se zabývá strukturou prožívaných problémů, způsobů jejich zvládání a změnami v průběhu rané adolescence. Čerpá z dat české části longitudinální studie ELSPAC. Na vzorku 150 dětí vyšetřených ve 13 a 15 letech identifikujeme pomocí faktorové analýzy hlavní okruhy problémů i způsobů zvládání, vztahy mezi jednotlivými okruhy vyjadřujeme ve strukturním modelu a sledujeme změny ve struktuře problémů i způsobů zvládání, k nimž na přelomu rané a střední adolescence dochází.
Abstract (in English)
The study aims to describe the structure of experinced problems among early adolescents, their coping with them, and the changes, that occure between 13 and 15. On the data from 150 adolescents from the Czech part of ELSPAC study we first identificate the factor structure of the main problems and processes of coping, then construct a structural model of relationships between the variables, and then observe the changes between models of problems and coping in 13 and 15.
Links
AV0Z70250504, plan (intention)Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 26/4/2024 22:21