Detailed Information on Publication Record
2008
Comment faciliter la lecture des textes littéraires en classe de langue
KYLOUŠKOVÁ, HanaBasic information
Original name
Comment faciliter la lecture des textes littéraires en classe de langue
Name in Czech
Jak usnadnit čtení literárních textů v jazykové třídě
Name (in English)
How to Facilitate the Lecture of Literary Texts in Foreign Language Class
Authors
KYLOUŠKOVÁ, Hana
Edition
Lingua viva, České Budějovice, Jihočeská univerzita, 2008, 1801-1489
Other information
Language
French
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
foreign language teaching - literature
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 12/11/2008 07:55, PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
V originále
En classe de langue, la lecture occupe une place importante car la compréhension écrite est l une des compétences nécessaires pour acquérir la compétence de communication. Aussi la lecture des textes littéraires est-elle irremplaçable parce que le document littéraire relie la langue enseignée a une utilisation pratique offrant une riche palette de sujets pour inciter les apprenants a la lecture. L article présente quelques problemes généraux concernant la recherche des approches qui facilitent la lecture littéraire en classe de langue, apprivoisent les apprenants, soutiennent leur motivation, améliorent leur compétence de lecture et développent leur compétence communicative. Tout d abord, il mentionne des facteurs qui influencent la compréhension du texte littéraire et, ensuite, il présente quelques stratégies de lecture et des méthodes de travail avec un document littéraire en classe de langue.
In Czech
Literární text je neoddělitelnou součástí procesu osvojování cizího jazyka. Kromě estetického a emocionálního zážitku se totiž podílí na rozvoji komunikativní kompetence žáků ve všech jejích složkách. Článek nejprve upozorňuje na faktory, které usnadňují nebo naopak brání porozumění textu, dále traktuje obecnou problematiku týkající se čtení v cizojazyčné výuce. Aby čtení textu v cizím jazyce bylo účinné a žákům se usnadnilo jeho pochopení, musí se postupovat systematicky. Doporučuje se proto rozdělit práci s textem na několik etap, z nichž nejdůležitější sou příprava na čtení, vlastní čtení a využití textu.
In English
Literature plays an important role in teaching foreign languages. It not only initiates the artistic and esthetic understanding but also supports and develops communicative competence in the learners. Literature is a specific form of communication and through the text it provides the possibilities of varied interaction patterns among learners and a teacher. The aim of this work is the utilization of a literary text in foreign language teaching. This article describes problems associated with the utilization of a literary text in foreign language teaching.