2008
Tvorba hodnoty ve zpětných tocích
KLAPALOVÁ, AlenaZákladní údaje
Originální název
Tvorba hodnoty ve zpětných tocích
Název česky
Tvorba hodnoty ve zpětných tocích
Název anglicky
Value creation in the reverse flows
Autoři
Vydání
první. Znojmo, Nové trendy - nové nápady 2008, 11 s. 2008
Nakladatel
Soukromá vysoká škola ekonomická
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
80-239-8268-0
Klíčová slova anglicky
Value value creation reverse flows
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2008 20:05, doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
V originále
Článek prezentuje výsledky rešerše poznatků z problematiky tvorby hodnoty ve zpětných tocích, které je dle názoru autorky nevěnována dostatečná pozornost ze strany akademické obce v České republice. Zpětné toky představují méně či více významnou součást podnikových procesů a týkají se každého podniku či organizace. Vnímání významu je ovšem u manažerů podniků značně různé. Pokud abstrahujeme od podniků, pro které jsou zpětné toky jádrem podnikatelské činnosti, některé podniky zpětné toky až na nezbytné minimum ignorují, jiné si postupně uvědomují možnosti, které jim tyto toky skýtají a existují také podniky, které zpětné procesy považují za strategicky významné a mohou zastupovat konkurenční výhodu na trhu, resp. vést k dlouhotrvající konkurenceschopnosti dodavatelského řetězce. Pro některá odvětví mohou být dokonce zpětné toky kritické pro konkurenceschopnost a úspěšnost a řízení zpětných toků je označováno za jednu z klíčových kompetencí managementu. Proaktivní přístup k zpětným tokům mají většinou podniky, které si uvědomily hodnotu, jenž mohou získat z těchto toků.
Anglicky
The paper presents the results of the knowledge background research from the issue of value creation in the reverse flows, to which according the author’s view the attention is not paid enough from the side of the academicians in the Czech Republic. Reverse flows constitute less or more important part of the enterprise processes and concern every company or organisation. The perception of the importance is very different among the managers of the enterprises, though. If we abstract from the companies, for which the reverse flows are the essence of their entrepreneurship, some companies ignore reverse flows except for unnecessary minimum, the other appreciate subsequently the given possibilities from these flows and there are also companies considering the reverse processes for strategically important offering the competitive advantage on the market, respectively could lead to the sustainable competitiveness of whole supply chain. For some industries the reverse flows could be critical for the competitiveness and successfulness and the management of reverse flows is denoted as the one of key competences of management. Proactive approach to the reverse flows is typical for those enterprises, which became conscious of the value that could be captured from these flows.