D 2008

Tvorba hodnoty ve zpětných tocích

KLAPALOVÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Tvorba hodnoty ve zpětných tocích

Název česky

Tvorba hodnoty ve zpětných tocích

Název anglicky

Value creation in the reverse flows

Vydání

první. Znojmo, Nové trendy - nové nápady 2008, 11 s. 2008

Nakladatel

Soukromá vysoká škola ekonomická

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

80-239-8268-0

Klíčová slova anglicky

Value value creation reverse flows

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2008 20:05, doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek prezentuje výsledky rešerše poznatků z problematiky tvorby hodnoty ve zpětných tocích, které je dle názoru autorky nevěnována dostatečná pozornost ze strany akademické obce v České republice. Zpětné toky představují méně či více významnou součást podnikových procesů a týkají se každého podniku či organizace. Vnímání významu je ovšem u manažerů podniků značně různé. Pokud abstrahujeme od podniků, pro které jsou zpětné toky jádrem podnikatelské činnosti, některé podniky zpětné toky až na nezbytné minimum ignorují, jiné si postupně uvědomují možnosti, které jim tyto toky skýtají a existují také podniky, které zpětné procesy považují za strategicky významné a mohou zastupovat konkurenční výhodu na trhu, resp. vést k dlouhotrvající konkurenceschopnosti dodavatelského řetězce. Pro některá odvětví mohou být dokonce zpětné toky kritické pro konkurenceschopnost a úspěšnost a řízení zpětných toků je označováno za jednu z klíčových kompetencí managementu. Proaktivní přístup k zpětným tokům mají většinou podniky, které si uvědomily hodnotu, jenž mohou získat z těchto toků.

Anglicky

The paper presents the results of the knowledge background research from the issue of value creation in the reverse flows, to which according the author’s view the attention is not paid enough from the side of the academicians in the Czech Republic. Reverse flows constitute less or more important part of the enterprise processes and concern every company or organisation. The perception of the importance is very different among the managers of the enterprises, though. If we abstract from the companies, for which the reverse flows are the essence of their entrepreneurship, some companies ignore reverse flows except for unnecessary minimum, the other appreciate subsequently the given possibilities from these flows and there are also companies considering the reverse processes for strategically important offering the competitive advantage on the market, respectively could lead to the sustainable competitiveness of whole supply chain. For some industries the reverse flows could be critical for the competitiveness and successfulness and the management of reverse flows is denoted as the one of key competences of management. Proactive approach to the reverse flows is typical for those enterprises, which became conscious of the value that could be captured from these flows.