Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{797517, author = {Rajdová, Ilja and Štefková, Lucie}, address = {Ostrava}, booktitle = {Pro plný život. Sborník mezinárnodní konference věnované problematice pomoci sluchově postiženým studentům v přípravě a vlastním studiu na vysoké škole}, location = {Ostrava}, isbn = {978-80-7368-437-2}, pages = {71-76}, publisher = {Ostravská univerzita}, title = {Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených}, year = {2008} }
TY - JOUR ID - 797517 AU - Rajdová, Ilja - Štefková, Lucie PY - 2008 TI - Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených PB - Ostravská univerzita CY - Ostrava SN - 9788073684372 N2 - Příspěvek shrnuje metody, které uplatňuje Masarykova univerzita při výuce cizích jazyků pro sluchově postižené. Čeština je přitom chápána jako klíčový cizí jazyk pro neslyšící studenty českých vysokých škol. Ve srovnání s výukou a testováním jiných jazykových cizinců přibývá ovšem zásadní problém: od neslyšících nelze očekávat a vyžadovat praktický ústní projev, přinejmenším nikoli projev standardní. Počet osob, které se hlásí ke komunitě neslyšících a k užívání znakového jazyka, je přitom odlišný od okruhu osob, u nichž může docházet k problémům při komunikaci v českém jazyce. Přesahy jsou v obou směrech: zcela neslyšící jsou osoby jsou za jistých (těžko predikovatelných) okolností schopny velmi efektivní komunikace znakové i české, naopak osoby s výraznými zbytky sluchu mají v některých případech značné problémy s češtinou, aniž by přitom pokládaly znakový jazyk za svůj vlastní. Právě tato nepředvídatelnost kompetencí v orálním jazyce znemožňuje vyvozovat závěr z objektivních audiometrických dat a vede k nutnosti testovat jazykové kompetence u všech sluchově postižených, kteří vznášejí nároky na specifický způsob komunikace. Úkol vysoké školy zajišťující vzdělání sluchově postižených pak obecně zní: Nabídnout výuku češtiny jako cizího jazyka těm, kdo v tomto vstupním testování dosáhnou výsledků nižších, než je požadovaný standard. ER -
RAJDOVÁ, Ilja a Lucie ŠTEFKOVÁ. Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených. In \textit{Pro plný život. Sborník mezinárnodní konference věnované problematice pomoci sluchově postiženým studentům v přípravě a vlastním studiu na vysoké škole}. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, s.~71-76. ISBN~978-80-7368-437-2.
|