ZORMANOVÁ, Lucie and Pavel PECINA. Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ (Comparison of activities boys and girls and stimulation activities teachers in the teaching of civic education in Primary School). In UHK:GAUDEAMUS, Hradec Králové, 2008. Hradec králové: UHK, 2008, p. 519-531, 928 pp. ISBN 978-80-7041-287-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ
Name in Czech Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ
Name (in English) Comparison of activities boys and girls and stimulation activities teachers in the teaching of civic education in Primary School
Authors ZORMANOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor) and Pavel PECINA (203 Czech Republic).
Edition Hradec králové, UHK:GAUDEAMUS, Hradec Králové, 2008. p. 519-531, 928 pp. 2008.
Publisher UHK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034238
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7041-287-9
Keywords in English sex gender education civics activity teacher-pupil interaction and communication
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D., učo 20597. Changed: 30/9/2009 11:04.
Abstract
Ve svém výzkumu srovnávám aktivitu chlapců a dívek ve výuce občanské výchovy na 2. stupni základní školy a pedagogickou interakci a komunikaci učitele s chlapci a dívkami v procesu školního vyučování (vliv pedagoga na aktivitu dívek a chlapců). Aktivitu zde pojímám jako četnost a délku verbálních zapojení (dívky-chlapce) v interakci učitel-žák a zjišťuji také obsah replik žáka. K dosažení vytyčeného cíle vede metoda standardizovaného pozorování, technika interakční analýzy, vycházející ze systému pozorovacích kategorií N.A. Flanderse a K.S. Tabera. Byl zjištěn rozdíl v míře aktivity ve prospěch chlapců, přičemž nebyl naměřen výrazný vliv učitele na tuto odlišnost. Ve své práci dokazuji, že chlapci jsou ve výuce občanské výchovy aktivnější než dívky a častěji než dívky se zapojují do konverzace o probíraném tématu ve vyučovací hodině.
Abstract (in English)
I compare activity of boys and girls in civics instruction at second stage of basic school and teacher-pupil interaction and communication of the teacher with boys and girls in the process of school teaching (the influence of the teacher on the activity of boys and girls). I mean that an activity is how many times a pupil (boy or girl) say something in a tuition of civics, how long his/her address takes and I also describe a contents of the address. To achieve appointed goal which should lead method of standardized observation, technique of interactive analysis, resulting from the system of observation categories of N.A. Flanders and K.S. Taber. In my research I prove that boys are more active than girls in civics instruction and more often enter a conversation about current subject matter in lessons. in my research; however there was only a very small difference in teacher s prompting girls and boys to communicate about the subject matter in a lesson.
PrintDisplayed: 29/5/2024 21:55