2008
Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ
ZORMANOVÁ, Lucie a Pavel PECINAZákladní údaje
Originální název
Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ
Název česky
Srovnání aktivity chlapců a dívek a aktivizační činnosti učitele ve výuce občanské výchovy NA ZŠ
Název anglicky
Comparison of activities boys and girls and stimulation activities teachers in the teaching of civic education in Primary School
Autoři
ZORMANOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant) a Pavel PECINA (203 Česká republika)
Vydání
Hradec králové, UHK:GAUDEAMUS, Hradec Králové, 2008. od s. 519-531, 928 s. 2008
Nakladatel
UHK
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00034238
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7041-287-9
Klíčová slova anglicky
sex gender education civics activity teacher-pupil interaction and communication
Změněno: 30. 9. 2009 11:04, doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
V originále
Ve svém výzkumu srovnávám aktivitu chlapců a dívek ve výuce občanské výchovy na 2. stupni základní školy a pedagogickou interakci a komunikaci učitele s chlapci a dívkami v procesu školního vyučování (vliv pedagoga na aktivitu dívek a chlapců). Aktivitu zde pojímám jako četnost a délku verbálních zapojení (dívky-chlapce) v interakci učitel-žák a zjišťuji také obsah replik žáka. K dosažení vytyčeného cíle vede metoda standardizovaného pozorování, technika interakční analýzy, vycházející ze systému pozorovacích kategorií N.A. Flanderse a K.S. Tabera. Byl zjištěn rozdíl v míře aktivity ve prospěch chlapců, přičemž nebyl naměřen výrazný vliv učitele na tuto odlišnost. Ve své práci dokazuji, že chlapci jsou ve výuce občanské výchovy aktivnější než dívky a častěji než dívky se zapojují do konverzace o probíraném tématu ve vyučovací hodině.
Anglicky
I compare activity of boys and girls in civics instruction at second stage of basic school and teacher-pupil interaction and communication of the teacher with boys and girls in the process of school teaching (the influence of the teacher on the activity of boys and girls). I mean that an activity is how many times a pupil (boy or girl) say something in a tuition of civics, how long his/her address takes and I also describe a contents of the address. To achieve appointed goal which should lead method of standardized observation, technique of interactive analysis, resulting from the system of observation categories of N.A. Flanders and K.S. Taber. In my research I prove that boys are more active than girls in civics instruction and more often enter a conversation about current subject matter in lessons. in my research; however there was only a very small difference in teacher s prompting girls and boys to communicate about the subject matter in a lesson.