BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Antonín KUČERA and Jan OBDRŽÁLEK. Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games. In Proceedings of the 26th International Symposium on Theoretical Aspects of Computer Science. Freiburg, Germany: IBFI Schloss Dagstuhl, 2009, p. 207-218. ISBN 978-3-939897-09-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
Name in Czech Kvalitativní dosažitelnost ve stochastických BPA hrách
Authors BRÁZDIL, Tomáš (203 Czech Republic), Václav BROŽEK (203 Czech Republic), Antonín KUČERA (203 Czech Republic, guarantor) and Jan OBDRŽÁLEK (203 Czech Republic).
Edition Freiburg, Germany, Proceedings of the 26th International Symposium on Theoretical Aspects of Computer Science, p. 207-218, 12 pp. 2009.
Publisher IBFI Schloss Dagstuhl
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW DOI
RIV identification code RIV/00216224:14330/09:00034252
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-3-939897-09-5
ISSN 1868-8969
UT WoS 000293868600002
Keywords in English stochastic games; reachability; BPA
Tags BPA, reachability, Stochastic games
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jan Obdržálek, PhD., učo 1552. Changed: 15/3/2010 09:09.
Abstract
We consider a class of infinite-state stochastic games generated by stateless pushdown automata (or, equivalently, 1-exit recursive state machines), where the winning objective is specified by a regular set of target configurations and a qualitative probability constraint `>0' or `=1'. The goal of one player is to maximize the probability of reaching the target set so that the constraint is satisfied, while the other player aims at the opposite. We show that the winner in such games can be determined in both NP and coNP. Further, we prove that the winning regions for both players are regular, and we design algorithms which compute the associated finite-state automata. Finally, we show that winning strategies can be synthesized effectively.
Abstract (in Czech)
Uvažujeme třídu nekonečně stavových her generovaných bezstavovými zásobníkovými automaty (nebo ekvivalentně 1-východovými rekurzivními stavovými automaty), kde výherní podmínka je zadána regulární množinou cílových konfigurací a kvalitativním omezením pravděpodobnosti ">0" nebo "=1". Cílem jednoho hráče je maximalizovat pravděpodobnost dosažení cílové množiny, aby bylo omezení kladené na tuto pravděpodobnost splněno, zatímco cílem druhého hráče je opak. Dokázali jsme, že určování vítěze takové hry patří jak do složitostní třídy NP, tak do coNP. Dále jsme dokázali, že množiny výherních konfigurací jsou regulární pro každého z hráčů, a popsali jsme algritmy pro výpočet příslušných konečných automatů. Závěrem jsme dokázali že výherní strategie mohou být efektivně zadány.
Links
MSM0021622419, plan (intention)Name: Vysoce paralelní a distribuované výpočetní systémy
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Highly Parallel and Distributed Computing Systems
1M0545, research and development projectName: Institut Teoretické Informatiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Institute for Theoretical Computer Science
PrintDisplayed: 10/8/2024 18:20