2009
Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Antonín KUČERA and Jan OBDRŽÁLEKBasic information
Original name
Qualitative Reachability in Stochastic BPA Games
Name in Czech
Kvalitativní dosažitelnost ve stochastických BPA hrách
Authors
BRÁZDIL, Tomáš (203 Czech Republic), Václav BROŽEK (203 Czech Republic), Antonín KUČERA (203 Czech Republic, guarantor) and Jan OBDRŽÁLEK (203 Czech Republic)
Edition
Freiburg, Germany, Proceedings of the 26th International Symposium on Theoretical Aspects of Computer Science, p. 207-218, 12 pp. 2009
Publisher
IBFI Schloss Dagstuhl
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14330/09:00034252
Organization unit
Faculty of Informatics
ISBN
978-3-939897-09-5
ISSN
UT WoS
000293868600002
Keywords in English
stochastic games; reachability; BPA
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 15/3/2010 09:09, doc. Mgr. Jan Obdržálek, PhD.
V originále
We consider a class of infinite-state stochastic games generated by stateless pushdown automata (or, equivalently, 1-exit recursive state machines), where the winning objective is specified by a regular set of target configurations and a qualitative probability constraint `>0' or `=1'. The goal of one player is to maximize the probability of reaching the target set so that the constraint is satisfied, while the other player aims at the opposite. We show that the winner in such games can be determined in both NP and coNP. Further, we prove that the winning regions for both players are regular, and we design algorithms which compute the associated finite-state automata. Finally, we show that winning strategies can be synthesized effectively.
In Czech
Uvažujeme třídu nekonečně stavových her generovaných bezstavovými zásobníkovými automaty (nebo ekvivalentně 1-východovými rekurzivními stavovými automaty), kde výherní podmínka je zadána regulární množinou cílových konfigurací a kvalitativním omezením pravděpodobnosti ">0" nebo "=1". Cílem jednoho hráče je maximalizovat pravděpodobnost dosažení cílové množiny, aby bylo omezení kladené na tuto pravděpodobnost splněno, zatímco cílem druhého hráče je opak. Dokázali jsme, že určování vítěze takové hry patří jak do složitostní třídy NP, tak do coNP. Dále jsme dokázali, že množiny výherních konfigurací jsou regulární pro každého z hráčů, a popsali jsme algritmy pro výpočet příslušných konečných automatů. Závěrem jsme dokázali že výherní strategie mohou být efektivně zadány.
Links
MSM0021622419, plan (intention) |
| ||
1M0545, research and development project |
|