2008
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Název česky
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Název anglicky
How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, od s. 107-120, 14 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. 2008
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-174-4
Klíčová slova anglicky
pupils; textbooks research; textbooks; curriculum; curriculum research; textbook assessment; textbook evaluation
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 6. 2009 15:22, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Výzkumy upozorňují, že učitelé využívají učebnice častěji během přípravy na výuku než při samotné výuce. Důvodem je zřejmě skutečnost, že některé učebnice jsou především vhodným zdrojem informací pro učitele, nicméně možnosti využití těchto učebnic při práci s žáky ve výuce jsou poměrně omezené. Autoři formou přehledové studie zmapovali výzkumy zjišťující názory žáků na učebnice. Některé výzkumy naznačují, že vzdělávací obsahy jsou žákům zprostředkovávány většinou v neatraktivní podobě. Žáci hodnotí učebnice jako obtížné, příliš abstraktní a nezajímavé. Ukazuje se, že pokud žákům hodnocení učebnic umožníme, dozvíme se mnoho informací, které mohou být využity pro zkvalitňování učebnic. Názory žáků na učebnice je možné také využít jako podklad pro realizaci dalších empirických šetření.
Anglicky
The chapter presents arguments for including the student in textbook research. The authors discuss the considerable influence that the teacher may have on textbook development through the fact that it is the teachers who decide which textbooks will be used in the particular school. A review of the students assessment of textbooks is presented. It is shown that inviting students into the discussion about textbook evaluation may bring interesting stimuli for improving textbooks. Towards the end of the chapter, several suggestions based on student feedback are discussed.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|