2007
John Dewey's Tentative Metaphysics: The Occidental Underground
ŠÍP, RadimZákladní údaje
Originální název
John Dewey's Tentative Metaphysics: The Occidental Underground
Název česky
Provizorní metafyzika Johna Deweyw: Okcidentální underground
Autoři
ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant)
Vydání
AMERICANA - E-Journal of American Studies in Hungary, Szeged, 2007, 1787-4637
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14510/07:00034374
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova anglicky
Metaphysics; conception of the whole; pragmatism; aristotelism; Dewey's metaphysics
Změněno: 12. 1. 2009 12:22, doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
V originále
The paper is part of a big research of pragmatic conception of knowledge, constitution of the Self, of the society, and of democracy that is is carried out by The Central European Pragmatic Forum. The author attempts to show that every thought or theory is based on a conception of the whole, of a metaphysics. Even thoughts and theories that explicitly deny this holistic background. This, on the other hand, does not mean that the metaphysics have to have permanent structure as it has been common in works of great metaphysician of our Occidental tradition. By comparing the two types of metaphysics - the rigourous one and the tentative one - explaining this by way of examples of Aristotle's and Dewey's metaphysics, the author shows how could be use the (post)modern Dewey's approach to cognition and why this approach is more valuable these days than the traditional one.
Česky
Studie je součástí širšího projektu Středoevropského pragmatické fóra, který zkoumá pragmatické pojetí poznání, konstituce já, společnosti a demokracie. Ve své první části text představuje důvody, proč každá myšlenka či teorie musí být založena na nějakém pojetí celku, na metafyzice. A to dokonce i ty teorie, které tuto závislost explicitně popírají. V dalších částech však autor ukazuje, že taková metafyzika nemusí mít neměnnou strukturu, jak to požadovali velcí metafyzikové naší okcidentální tradice. Pomocí komparace metafyzických představ s pevnou, věčnou strukturou a s prozatímní strukturou je ukázáno, proč jsou metafyziky druhého typu přínosnější a přiměřenější situaci, v níž se nachází poznávající člověk. To vše je dokumentováno na příkladu metafyzických představ Aristotela a Deweyho.