GOŇCOVÁ, Marta. Evropa a kosmopolitní světový řád. In Evropa 21. století: rozmanitost a soudržnost? 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 228-241. sine. ISBN 978-80-210-4766-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Evropa a kosmopolitní světový řád
Název anglicky Europe and cosmopolite world order
Autoři GOŇCOVÁ, Marta (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, Evropa 21. století: rozmanitost a soudržnost? od s. 228-241, 14 s. sine, 2008.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50601 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/08:00034376
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-4766-2
Klíčová slova anglicky globalisation; national ethnic state; cosmopolite Europe
Štítky cosmopolite Europe, globalisation, national ethnic state
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc., učo 565. Změněno: 27. 2. 2009 12:35.
Anotace
In European history, democracy, law and national identity are connected with the national state. However, globalization weakens its position. New supra-national structures have formed, mainly since 1989, a new societal order and supra-national societies that try and find the space for supra-national democracy. The critics of cosmopolitanism argue that the citiznes are passive, the government of elites is dominant, supra-national democracy is unreal and the possibilities of control are absent. One of the possible ways of European development in the future, the cosmopolitan theory is positive in the fact that it prefers the dialogue between citizens, nations, and cultures, that it looks for concord in solving of global problems, that it aims at formation of civic society on national, European and global levels.
Anotace anglicky
In European history, democracy, law and national identity are connected with the national state. However, globalization weakens its position. New supra-national structures have formed, mainly since 1989, a new societal order and supra-national societies that try and find the space for supra-national democracy. The critics of cosmopolitanism argue that the citiznes are passive, the government of elites is dominant, supra-national democracy is unreal and the possibilities of control are absent. One of the possible ways of European development in the future, the cosmopolitan theory is positive in the fact that it prefers the dialogue between citizens, nations, and cultures, that it looks for concord in solving of global problems, that it aims at formation of civic society on national, European and global levels.
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 07:39