D 2008

Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání

Název anglicky

Value dimension teachers training

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Brno, Učitel a žák v současné škole, od s. 94-104, 11 s. 2008

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/08:00027183

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-4752-5

Klíčová slova anglicky

Values; value education; value competence; life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social affective education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2013 09:57, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Ukazuje se, že základem všech kompetencí učitele by měla být kompetence hodnotová životně orientační. Autorka se zamýšlí nad možnostmi rozvíjení této kompetence v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Vychází z toho, že jde o složitější proces, neboť osobnost učitele se neformuje tím, co se nezúčastněně dozvídá, co lhostejně přijímá jako dané a hotové, ale tím, jak hodnoty objevuje, jak se s nimi identifikuje, jak je přejímá do vnitřního světa, jak dovede překonávat vnitřní konflikty a překážky. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy.

Anglicky

Current school establishes value education as its priority. It seems that a basis for all teacher competences should be the value competence life priorities. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století