HÜBELOVÁ, Dana. Pohledy na výuku zeměpisu: pracují učitelé s nadanými žáky? (Views on education geography: work teachers with talented pupils?). In ŠIMONÍK, Oldřich, Jana ŠKRABÁNKOVÁ and Jan ŠŤÁVA. Učitel a nadaný žák. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2008, p. 52 - 62, 233 pp. ISBN 978-80-7392-054-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pohledy na výuku zeměpisu: pracují učitelé s nadanými žáky?
Name in Czech Pohledy na výuku zeměpisu: pracují učitelé s nadanými žáky?
Name (in English) Views on education geography: work teachers with talented pupils?
Authors HÜBELOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Učitel a nadaný žák, p. 52 - 62, 233 pp. 2008.
Publisher MSD, spol. s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034469
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-054-8
Keywords in English Talented pupil; method work with map; instructional exercise; troubleshooting questions
Tags instructional exercise, method work with map, Talented pupil, troubleshooting questions
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Dana Hübelová, Ph.D., učo 25392. Changed: 7/1/2009 15:26.
Abstract
Předmětem analýz byly videozáznamy 50 vyučovacích hodin zeměpisu k tématu přírodní podmínky České republiky pořízené u šesti učitelů v 8. a 9. třídách základních škol v Brně a blízkém okolí. Při analýzách videozáznamů vyučovacích hodin zeměpisu mj. zaujala skutečnost, že učitelé pracovali převážně tradičními výukovými metodami. Pomocí didaktického testu se podařilo zjistit, že ve zkoumaných třídách se byla zastoupena skupina nadaných či bystřejších žáků, kteří byli schopni zadané učební úlohy a problémové otázky řešit tvůrčím způsobem. Cílem předkládaného příspěvku je zhodnocení výsledků didaktických testů jednotlivých žáků sledovaných tříd se zaměřením na nadané žáky. Výzkumný pohled se upírá také na edukační strategie učitelů a pokouší se rozpoznat, zda ve svém řízení třídy motivují svými aktivitami a učebními úlohami nadané žáky.
Abstract (in English)
The paper summarises the findings of the CPV video study of Geography, which were collected between 2005 and 2007. Little time is allowed for those phases which involve applying content or metacognitive reflection of the learning process. The aim of consist in differentiation of the work method with map, find out most often exploited maps in education proces, inclusive time dimension. Record indicant the map use in the majority of cases surveyed lessons.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 26/5/2024 04:35