D 2008

Hodnoty a trávení volného času dospívajících

SMÉKAL, Vladimír a Michal ČERŇÁK

Základní údaje

Originální název

Hodnoty a trávení volného času dospívajících

Název anglicky

Adolescents' values and spending leisure time

Autoři

SMÉKAL, Vladimír (203 Česká republika, garant) a Michal ČERŇÁK (203 Česká republika)

Vydání

1. vydání. Olomouc, Mládež a hodnoty 2007: Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Sborník z mezinárodní konference konané ve dnech 18. – 19. října 2007 v Olomouci, s. 9-22, 2008

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00027311

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-244-2142-1

Klíčová slova anglicky

adolescence; leisure time; locus of control; risky behaviour
Změněno: 1. 7. 2009 12:26, prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.

Anotace

V originále

Práce se zabývá volnočasovými aktivitami dospívajících ve věku 15 až 19 let, hodnotami, které přijímají a místem kontroly. Dotazníkovou metodou doplněnou o rozhovory je získán a popsán časový snímek dne a seznam nejvýznamnějších hodnot. Jsou identifikovány skupiny adolescentů, kteří se vyznačují tendencemi trávit čas podobným způsobem. Tyto skupiny jsou následně srovnávány z pohledu jimi akceptovaných hodnot a vnímané lokalizace kontroly. Sledovány jsou rozdíly mezi pohlavími a typy škol respondentů. Diskutovány jsou možné příčiny výsledků a získané informace o životě současné generace mladých Čechů.

Anglicky

The paper deals with leisure time activities of fifteen- through nineteen-year-old adolescents, values that they accept, and their locus of control. A time snapshot of a day and a list of most important values have been obtained and described by questionnaire method supplemented with interviews. Groups of adolescents who tend to spend time in a similar way are identified. These groups are compared from the perspective of accepted values and perceived locus of control. Differences between male and female respondents and among various types of their school are analysed. Possible causes of findings and acquired information about the life of the current generation of young Czechs are discussed.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti