ŠAMÁNKOVÁ, Lenka a Šárka PORTEŠOVÁ. Kvalitativní hodnocení způsobu řešení kopie Reyovy-Osterriethovy komplexní figury u dospívajících. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2008, roč. 2008/LII, č. 6, s. 584-596. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kvalitativní hodnocení způsobu řešení kopie Reyovy-Osterriethovy komplexní figury u dospívajících
Název anglicky Qualitative evaluation of the way of solving the copy of Rey-Osterrieth complex figure in adolescents
Autoři ŠAMÁNKOVÁ, Lenka (203 Česká republika) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant).
Vydání Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2008, 0009-062X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.101
Kód RIV RIV/00216224:14230/08:00025170
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000258814100002
Klíčová slova anglicky Rey-Osterrieth comlex figure (ROCF); ROCF scoring; ROCF organizational strategies; types of ROCF drawing strategies; specific mistakes in ROCF drawing
Štítky Rey-Osterrieth comlex figure (ROCF), ROCF organizational strategies, ROCF scoring
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Změněno: 25. 6. 2009 11:43.
Anotace
Studie se zabývá kvalitativním hodnocením způsobu řešení kopie Rey-Osterriethovy komplexní figury u dospívajících. Hlavním cílem bylo hodnocení kvalitativní části ROCF testu, mapování výskytu kresebných strategií kopií ROCF dle Rey-Osterriethovy typologie kresebných strategií, popis specifických chyb v ROCF produkcích. Na základě detailní analýzy se autorům podařilo identifikovat další subtypy základních strategií. Součástí analýzy kreseb bylo monitorování nejčastějších chyb při produkci ROCF, které nelze podle českého manuálu skórovat. Byl zjištěn výskyt těchto typů chyb: velikost kresby vzhledem k předloze, umístění kresby na papíru, škrtání, opravy, perseverace, konfabulace, rotace, přítlak tužky. Byly popsány nejčastější chyby, kterých se v rámci jednotlivých kresebných postupů děti dopouštěly v přesnosti provedení a správném umístění detailu. Nejméně chyb z přesnosti se vyskytovalo u kreseb, kde bylo užito prvního typu kresebné strategie. Zjištěné výsledky umožňují přesnější hodnocení kvalitativní části testu ROCF.
Anotace anglicky
The study deals with qualitative evaluation of the way of solving the copy of Rey-Osterrieth complex figure in adolescents. The main goal was the evaluation of the qualitative part of ROCF test, mapping the occurence of drawing strategies of the copy of ROCF according the Rey-Osterrieth typology of drawing strategies, the description of specific mistakes in ROCF productions. On the basis of detailed analysis the authors succeeded to identify further subtypes of basic strategies. The monitoring of the most frequent mistakes in ROCF production that cannot be scored according to the Czech manual formed the part of drawing analysis. The occurence of these types of mistakes was found: the size of drawing with respect to the model, the drawing placement on the paper, scratching, corrections, perseverations, confabulations, rotation, pinning of the pencil. The most frequent mistakes committed by children in the scope of particular drawing strategies in performance accuracy and correct detail placement were described. Least mistakes in accuracy occured in drawings where the first type of drawing strategy was used. The results found will make possible the more accurate evaluation of qualitative part of ROCF test.
Návaznosti
GA406/06/0676, projekt VaVNázev: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Grantová agentura ČR, Rozumově nadané děti s dyslexií
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 02:04