B 2006

Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení

SMÉKAL, Vladimír, Jana ZAPLETALOVÁ, Zuzana FREYVALDOVÁ, Petr HANÁK, Václava MASÁKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení

Název anglicky

Report from examination at school and in school counselling institution

Autoři

SMÉKAL, Vladimír (203 Česká republika, garant), Jana ZAPLETALOVÁ (203 Česká republika), Zuzana FREYVALDOVÁ (203 Česká republika), Petr HANÁK (203 Česká republika), Václava MASÁKOVÁ (203 Česká republika) a Alena MATĚJKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vydání. Praha, 60 s. 2006

Nakladatel

Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00027317

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86856-30-5

Klíčová slova anglicky

pedagogical-psychological counselling; report; psychological examination; school; school counselling; special education; special education centre; special-pedagogical examination
Změněno: 29. 6. 2009 14:15, prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.

Anotace

V originále

Zpráva z psychologického a speciálně pedagogického vyšetření je důležitou součástí vyšetření, která se realizují ve školách a školských poradenských zařízeních, nejčastěji psychology a speciálními pedagogy. Zpráva představuje jistý druh komunikace mezi zadavatelem zakázky na jedné straně a odborníky (psychology, speciálními pedagogy) na straně druhé. Její forma i obsah jsou tedy vždy ovlivněny účelem, za jakým je zpráva vyhotovována a také tím, komu bude určena. Jinak bude formulována zpráva z vyšetření pro rodiče, školu nebo jiná odborná pracoviště. IPPP ČR prováděl šetření, ve kterém zjišťoval, kdo je nejčastějším iniciátorem vyšetření žáka u psychologů i speciálních pedagogů. Z šetření vyplynulo, že nejčastějšími zadavateli jsou tedy zákonní zástupci žáka, následuje škola, lékaři a případně jiná poradenská zařízení. Dále se mezi zadavateli objevují orgány sociálně právní ochrany dětí, případně Policie ČR. U rodičů jde často o iniciaci vyšetření žáka na základě doporučení školy. Dále jsme se snažili zjistit, jaké jsou rozdíly ve struktuře zprávy z vyšetření školních psychologů a školních speciálních pedagogů, kteří pracují ve školách, v porovnání se zprávami školských poradenských zařízení. Snažili jsme se porovnávat strukturu zprávy vytvořenou v pedagogicko-psychologické poradně a speciálně pedagogickém centru.

Anglicky

Reports from psychological and special-pedagogical examination are important parts of examinations realised at schools and in school counselling institutions, most often by psychologists and special educationalists. The report represents a certain type of communication between the order submitter on the one hand and the specialists (psychologists, special educationalists) on the other hand. Its form and content are therefore always influenced by the purpose to what it is made out, and the addressee for who it is intended. Reports from examination intended for parents, school, or other specialist workplaces will be formulated differently. Pedagogical-Psychological Counselling Institute of the Czech Republic (IPPP ČR) conducted a survey in which they were identifying who was the most frequent initiator of an examination of a pupil by psychologists and special educationalists. It turned out that the most frequent submitters are legal representatives of a pupil, followed by school, physicians, and eventually other counselling institutions. Other submitters are bodies of social law protection of children, and in some cases, Police of the Czech Republic. Parents often initiate examination of their child in pursuance of school recommendation. Further, we tried to find out differences in the structure of reports from examination by school psychologists and school special educationalists who work at schools in comparison to reports by school counselling institutions. We attempted to compare the structure of reports made in pedagogical-psychological counselling centres with those made in special education centres.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti