J 2009

Začínající učitelé jako informátoři o klimatu školy prizmatem tří metod

JEŽEK, Stanislav

Basic information

Original name

Začínající učitelé jako informátoři o klimatu školy prizmatem tří metod

Name in Czech

Začínající učitelé jako informátoři o klimatu školy prizmatem tří metod

Name (in English)

Novice teachers as informants about school climate

Authors

JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Orbis scholae, 2009, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/09:00034582

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

school climate assessment; school representations; specific informers; themetic analysis; journals; novice teachers

Tags

Reviewed
Změněno: 15/6/2009 12:45, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Abstract

V originále

Různí účastníci (stakeholders) nahlížejí na školu z různých perspektiv. Ať již klima školy konstruujeme jako institucionální (intersubjektivní) charakteristiku, nebo jako subjektivní individuální konstrukt, v obou případech nás zajímají specifické percepce různých kategorií informátorů. Studie zkoumá, jaké informace o klimatu školy lze očekávat od začínajících učitelů. Jsou využity tři zdroje málo strukturovaných dat-deníky začínajících učitelů, záznamy z focus group se začínajícími učiteli a data z individuálního polostrukturovaného rozhovoru. Výchozím rámcem pro kódování je klasifikace charakteristik školy jako učící (se) komunity (Kruse et al. 1995). Množství výroků kategorizovatelných v rámci zvoleného kódovacího rámce bylo nízké, zvláště u dotazovacích metod, tj. začínající učitelé reflektovali především sebe mnohem méně školu. Kategorizovatelné výroky se týkaly především deprivatizace praxe, komunikačních struktur a společného reflektování. Tyto výroky byly diagnosticky cenné. Začínající učitelé tak mohou být při diagnostice velmi užitečným zdrojem informací o tom, jak ve škole funguje formálnější komunikace, vytváření (reflektování) a předávání pedagogických zkušeností. Jejich obecnější hodnocení různých aspektů školy však již může být méně validní, stejně jako rychlá hodnocení, vyžadovaná některými formami dotazování.

In English

Different school participants (stakeholders) may be viewed as informants able to provide us with different aspects of the school environment that they are familiar with. Whether we define school climate as an institutional intersubjective characteristics, or as a subjective individual construct, in both cases we are interested in the specific perceptions of the different categories of informants. The study looks at what kinds of infoirmation relevant to school climate assessment can be expected form novice teachers. Three methods are used: individual structured interviews, focus groups and diaries. The conceptual framework of schools as learning communities was used for thematic analysis. Only a small proportion of statements fit in the coding scheme, i.e. novice teachers reflected mostly themselves, much less their school. Statements that could be coded fell mostly in the categories of deprivatisation of practice, communication structures and shared reflecting. Such reflections can be very valuable for school climate assessment. Novice teachers can inform well about the more formal communications structures, how practice is reflected and shared among teachers. They are less able to form general evaluations at the school level, such as those frequently included in school climate assessment questionnaires.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society