ČECH, Tomáš. Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí (Reform of the Czech schools and intervention to children behaviour problems). In Franiok, P.; Knotová, D. (ed.) Učitel a žák v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 316-324. ISBN 978-80-210-4752-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí
Name in Czech Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí
Name (in English) Reform of the Czech schools and intervention to children behaviour problems
Authors ČECH, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Franiok, P.; Knotová, D. (ed.) Učitel a žák v současné škole, p. 316-324, 9 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027442
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4752-5
Keywords in English School; social school environment; reform of the Czech schools; special needs assitance; social educationalist; Global educational program for elementary schools
Tags school, social educationalist, social school environment, special needs assitance
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., učo 15881. Changed: 15/1/2009 19:21.
Abstract
Příspěvek se zabývá aktuální analýzou situace v českých základních školách v návaznosti na předcházení a řešení problémového chování dětí. Vychází z přístupu a konkrétních poznatků realizace preventivních aktivit, kompetentnosti odborných pracovníků (školního metodika prevence, výchovného poradce ad.) a hledá možný prostor ke zlepšení určitých nedostatků. Zásadním krokem, mj. i ve vztahu k prevenci rizikového chování, se jeví reforma českého školství a zavádění Rámcového vzdělávacího programu do škol. Důležité jsou rovněž prvotní zkušenosti z výuky podle aktuálně vytvořených školních vzdělávacích programů, a to s ohledem na možnou implementaci témat prevence nežádoucího chování dětí prostřednictvím vzdělávacích konkrétních oblastí a průřezových témat.
Abstract (in English)
The article deals with actual problems of helping schools provide special needs assistance to children from socially disadvantaged environments. It contains information about a variety of social disadvantages and outlines employing social educationalist techniques as a solution to such problems in basic schools.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/5/2024 16:30