C 2008

Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji

HORÁKOVÁ, Radka

Basic information

Original name

Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji

Name in Czech

Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji

Name (in English)

Teacher´s preparedeness for integration of pupils with hearing impairment to the primary schools in South Moravia region

Authors

HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 123-136, 14 pp. Pedagogické publikace, 2008

Publisher

Paido, Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00051110

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-168-3

Keywords in English

person with hearing impairment; integration; inclusion; centers providing special care; common primary school; communication skills; degrees of hearing impairment; teachers preparedness for integration of pupils with hearing impairment
Změněno: 28/3/2012 17:47, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Předkládanou kapitolu lze chápat jako závěrečnou zprávu z provedeného dílčího výzkumného šetření, jehož cílem bylo zaměřit se na výskyt narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení u žáků běžných základních škol Jihomoravského kraje. Autorka se v úvodní části textu zamýšlí nad faktory ovlivňujícími úspěšnost integrace, jako je např. míra sluchového postižení. Mezi základní předpoklady úspěšné integrace řadí vysokou úroveň komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením a jejich schopnost se s tímto smyslovým postižením dostatečně vyrovnat. V článku je uvedena interpretace výsledků dotazníkového šetření, které bylo zpracováno metodou univariační analýzy. Jednotlivé položky byly analyzovány, graficky znázorněny a okomentovány.

In English

Presentated chapter can be understood as a concluding report from the executed partial research, which aim was to focuse on occurence of disturbed communication skill and hearing impairment at the common elementary school pupils in South Moravia region. In the foreword the author is reflecting factors influencing achievment of integration, e.g. measure of hearing impairment. She consideres high level of communication skills of people with hearing impairment as a fundamental assumption for successful integration a well as an ability to come to terms with this handicap. There is introduced interpretation of results from questioner research, which was processed by univariation analysis method. Particular items were analysed, represented in charts and annotated.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education