IVONA, Havelková. Interkulturelle Kompetenz im DaF-Unterricht: Fremdsprachenunterricht als Anlass zur interkulturellen Erziehung (Intercultural Competence in Learning of German as Foreign Language: Foreign Language Classes as an Opportunity for Intercultural Education). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Masarykova univerzita, 2008, vol. 1, 1,2, p. 42-49. ISSN 1803-4411.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interkulturelle Kompetenz im DaF-Unterricht: Fremdsprachenunterricht als Anlass zur interkulturellen Erziehung
Name in Czech Interkulturní kompetence ve výuce němčiny: Výuka cizích jazyků jako příležitost k interkulturní výchově
Name (in English) Intercultural Competence in Learning of German as Foreign Language: Foreign Language Classes as an Opportunity for Intercultural Education
Authors IVONA, Havelková (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, Masarykova univerzita, 2008, 1803-4411.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00042317
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English Intercultural Competence in General;German as Foreign Language;Intercultural Education;Intercultural Communication
Tags German as foreign language, intercultural communication, Intercultural Competence in General, intercultural education
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Ivona Floresová, učo 79496. Changed: 12/4/2011 21:00.
Abstract
In diesem Artikel wird die Möglichkeit interkulturelle Erziehung in das Fach Deutsch als Fremdspache zu integrieren diskutiert. Als Folge der Bevorzugung anderer Fremdsprachen in der Tschechischen Republik scheint eine neue Zielesetzung des Faches DaF notwendig zu sein. Der DaF-Unterricht könnte für die Vermittlung einer allgemeinen interkulturellen Kompetenz einen sehr geeigneten Raum bieten. Das Hauptziel einer solchen Kompetenz ist eine Sensibilisierung für die Interaktion mit fremden Kulturen. Sie wirkt sich aber auch positiv auf die Persönlichkeitsentwicklung der Schüler aus.
Abstract (in Czech)
Tento článek diskutuje možnost integrovat interkulturní výchovu do výuky němčiny jako cizího jazyka. V důsledku upřednostňování jiných cizích jazyků v České republice se jeví jako nevyhnutelné stanovení nového cíle výuky němčiny. Předmět němčina jako cizí jazyk by mohl poskytnout velmi vhodný prostor ke zprostředkování všeobecné interkulturní kompetence. Cílem takovéto kompetence je senzibilizace pro interakci s cizími kulturami. Také ale pozitivně působí na osobnostní vývoj žáků.
Abstract (in English)
The possibility to integrate the intercultural education into German as Foreign Language Classes is discussed in this article. As a consequence of giving priority to other foreign languages in the Czech republic it seems necessary to set a new goal for German Language Teaching. German as a school subject could provide a very suitable place for getting across a general intercultural competence. This type of competence aims at sensibilisation towards interaction with foreign cultures. It also has a positive effect on personal development of the students.
PrintDisplayed: 22/5/2024 01:47