2008
Dospělí v neformálním vzdělávání
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠICZákladní údaje
Originální název
Dospělí v neformálním vzdělávání
Název anglicky
Adults in non-formal education
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant) a Ladislav RABUŠIC (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, od s. 61-75, 15 s. Studie, 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00025449
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-4779-2
Klíčová slova anglicky
non-formal education; lifelong learning; Ad hoc module;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 13:44, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
V této kapitole poukazujeme na hlavní charakteristiky neformálního vzdělávání dospělých v ČR, jak jsme je zaznamenali prostřednictvím našeho reprezentativního výzkumu v roce 2005. Zjištěná skutečnost, že přibližně jedna třetina české dospělé populace se účastnila v průběhu jednoho roku minimálně jednoho (ale někteří i více) kurzu neformálního vzdělávání, považujeme - i v konfrontaci se zahraničními výsledky - za relativně dobrý výsledek. Přibližně stejný podíl českých dospělých také plánovalo navštěvovat nějaký kurz v nejbližší budoucnosti. Není překvapením, že ti, kdo na tomto typu vzdělávání participují, jsou především mladší a vzdělanější obyvatelé České republiky. Rovněž není překvapivým zjištěním, že největší podíl navštěvovaných kurzů tvoří takové, které se přímo týkají zaměstnání jedince, dále pak to jsou kurzy počítačové (které mohou mít rovněž, byť zprostředkovaně, vazbu na zaměstnání) a kurzy jazykové. Ostatní možné oblasti vzdělávání, to je vzdělávání týkající se volnočasových aktivit, rodiny, veřejného života apod.), jsou z hlediska frekvence návštěvnosti výrazně podreprezentovány. V tomto ohledu jsme předpokládali přece jen výsledky příznivější.
Anglicky
We show in this chapter main features of informal education of Czech adults as they were recorded in our representative survey in 2005. We regard main findings, i. e. about one third of Czech adults participated during a year in one or more courses of informal education, as relatively positive result - also in the context of international comparison. About the same share of adults planned to attend a course of informal education in near future. Those who participated and/or who planned to participate were mainly younger and more educated adults. Very important factor having impact on planned participation was past participation - those who did participate in the past planned to participate more often than those who did not have such participation experience. Main courses attended were PC and language ones.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaV |
|