2008
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
RABUŠICOVÁ, Milada, Ladislav RABUŠIC a Klára ŠEĎOVÁZákladní údaje
Originální název
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
Název anglicky
Motivations and barriers in adult education
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Ladislav RABUŠIC (203 Česká republika, domácí) a Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, od s. 97-112, 16 s. Studie, 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00025451
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-4779-2
Klíčová slova anglicky
adult education; lifelong learning; barriers in learning; internal and external motivation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 4. 2011 16:22, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
Tato kapitola zkoumá, z jakých důvodů se čeští dospělí zapojují či nezapojují do formálních a neformálních vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že převládajícím vzorcem je v české populaci neúčast na vzdělávání dospělých, položili jsme těžiště naší analýzy do oblasti bariér. Co se týče motivace, ukázaly se zřetelné rozdíly mezi formálním a neformálním sektorem. Zatímco neformální vzdělávání je motivováno především mimopracovními důvody, pro účast na formálním vzdělávání je prvořadá pracovní motivace. Zajímavé však je, že význam pracovní motivace je různý v různých vzdělanostních skupinách. Vzorec je jednoduchý: čím vyšší vzdělání, tím vyšší podíl mimopracovní motivace. V tomto ohledu se nabízí hypotéza, že vzdělanější jedinci představují předvoj v tom smyslu, že přestávají vzdělávání v dospělém věku chápat výhradně v jeho ekonomické dimenzi. Vzdělávání zde nevystupuje jen jako nástroj navyšování vlastního lidského kapitálu, ale také jako prostředek sebekultivace a osobního rozvoje.
Anglicky
This chapter tries to understand what are the reasons that of Czech adults to participate or not to participate in formal and non-formal education.We found clear-cut differences between formal and non-formal sector. While participation in non-formal education is mainly motivated by non-job-related reasons, in formal education, on the contrary, the main incentives are job-related. However, job-related motives differ with respect to attained education. The pattern is clear: the more educated people are, the higher non-job-related reasons for participation they express. It can be hypothesised that more educated people understand meaning of education not only in terms of economic benefits it can bring to them but as a means to their personal development.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaV |
|