C 2008

Senioři a jejich vzdělávání

RABUŠIC, Ladislav

Základní údaje

Originální název

Senioři a jejich vzdělávání

Název anglicky

The elderly and their education

Autoři

RABUŠIC, Ladislav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, od s. 265-287, 23 s. Studie, 2008

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00025452

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-4779-2

Klíčová slova anglicky

population ageing; elderly at the labour market; early retirement; adult education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 4. 2011 16:23, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.

Anotace

V originále

Tato kapitola se zabývá problematikou vzdělávání seniorů ve stárnoucí společnosti. Ukazuje, že v kontextu stárnoucích společností, bude udržení seniorské pracovní síly na trhu práce jedním z výrazných zdrojů, které mohou mírnit ekonomické dopady nárůstu podílu osob v seniorském věku. Udržet seniory na trhu práce ovšem velmi často znamená adekvátně je rekvalifikovat a naučit novým dovednostem - zde je velký prostor pro vzdělávání dospělých. Náš výzkum ovšem ukázal, že podíl osob seniorského věku, kteří by se aktivit vzdělávání dospělých účastnili, není mnoho - ve věkové skupině 60-65 let pouhých 12 % a stejně nízký podíl také účast na kurzech vzdělávání dospělých plánoval pro nejbližší budoucnost.

Anglicky

This chapter deals with the problem of elderly education within ageing societies. It is clear that to maintain the elderly at the labour market will be one of decisive factors that can help offset affects of increasing share of the elderly in modern societies. To keep them at the labour market means, however, that they are qualified enough - as it is not often the case, then re-qualification in the courses of adult education seem as the natural solution of the problem. Czech elderly, as our research showed, are not ready yet for massive participation in the courses of lifelong learning. Mere 12 % of the elderly aged 60-65 participated during a year in of the courses of adult education and the same proportion planned to participate in near future.

Návaznosti

1J017/04-DP2, projekt VaV
Název: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Vzdělávání dospělých v různých fázích životních cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje