2007
Vzdělání jako významný faktor kvality života u dětí s chronickým a závažným onemocněním
VAĎUROVÁ, HelenaZákladní údaje
Originální název
Vzdělání jako významný faktor kvality života u dětí s chronickým a závažným onemocněním
Název česky
Vzdělání jako významný faktor kvality života u dětí s chronickým a závažným onemocněním
Autoři
VAĎUROVÁ, Helena (203 Česká republika, garant)
Vydání
2007
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Projekty výzkumu a vývoje
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00034908
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
vzdělání; kvalita života; závažné onemocnění; speciální vzdělávací potřeby; integrace
Klíčová slova anglicky
education; quality of life; children; serious illness; special education needs; integration
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 27. 5. 2009 22:12, PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
V originále
Projekt je součástí a také pokračováním disertační práce zpracovávané na téma kvalita života rodičů chronicky nemocných dětí a možnosti jejího ovlivnění z pohledu speciální pedagogiky. V roce 2005 a 2006 byla provedena teoretická analýza problematiky kvality života rodičů chronicky a závažně nemocných dětí a jejich dopadu na rodinu. V současné době probíhá výzkum formou dotazníkového šetření mezi rodiči dětí v aktivní léčbě a současně polostrukturované rozhovory s pracovníky v jednotlivých typech poradenských zařízení poskytujících nelékařské služby. Možnost vzdělávání dětí s chronickým a závažným onemocněním se jeví jako jeden z klíčových faktorů pro kvalitu života jich samotných, ale i jejich rodičů. Pro děti vzdělávání mimo jiné znamená možnost kontaktu s vrstevníky a normálním životem a pro rodiče eliminaci strachu o budoucnost dítěte po zvládnutí nemoci. Z mezinárodního výzkumu v rámci projektu TIMSIS, jehož se autorka účastí, vyplývá, že učitelé v České republice sami pociťují nepřipravenost na výuku a strach z přijetí žáka s chronickým nebo závažným onemocněním. Zlepšení a posílení znalostí v oblasti metodologie, alternativních forem výuky a tvorby IVP by pozitivně napomohlo jejich schopnosti kvalitně vzdělávat tyto žáky. Zahraniční literatura týkající se vzdělávání této skupiny žáků bude podrobena obsahové analýze a komparaci se situací v České republice. Následně budou vyvozena doporučení pro vzdělávání nejen speciálních pedagogů, ale i učitelů na ZŠ.
Česky
Projekt je součástí a také pokračováním disertační práce zpracovávané na téma kvalita života rodičů chronicky nemocných dětí a možnosti jejího ovlivnění z pohledu speciální pedagogiky. V roce 2005 a 2006 byla provedena teoretická analýza problematiky kvality života rodičů chronicky a závažně nemocných dětí a jejich dopadu na rodinu. V současné době probíhá výzkum formou dotazníkového šetření mezi rodiči dětí v aktivní léčbě a současně polostrukturované rozhovory s pracovníky v jednotlivých typech poradenských zařízení poskytujících nelékařské služby. Možnost vzdělávání dětí s chronickým a závažným onemocněním se jeví jako jeden z klíčových faktorů pro kvalitu života jich samotných, ale i jejich rodičů. Pro děti vzdělávání mimo jiné znamená možnost kontaktu s vrstevníky a normálním životem a pro rodiče eliminaci strachu o budoucnost dítěte po zvládnutí nemoci. Z mezinárodního výzkumu v rámci projektu TIMSIS, jehož se autorka účastí, vyplývá, že učitelé v České republice sami pociťují nepřipravenost na výuku a strach z přijetí žáka s chronickým nebo závažným onemocněním. Zlepšení a posílení znalostí v oblasti metodologie, alternativních forem výuky a tvorby IVP by pozitivně napomohlo jejich schopnosti kvalitně vzdělávat tyto žáky. Zahraniční literatura týkající se vzdělávání této skupiny žáků bude podrobena obsahové analýze a komparaci se situací v České republice. Následně budou vyvozena doporučení pro vzdělávání nejen speciálních pedagogů, ale i učitelů na ZŠ.