D 2008

Dvojí pojem metafory v Kantově estetice

MÁCHA, Jakub

Základní údaje

Originální název

Dvojí pojem metafory v Kantově estetice

Název anglicky

Double Concept of Metaphor in Kant's Aestetics

Autoři

MÁCHA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Prešov, Ľ. Belás & E. Andreanský (eds.): Človek – dejiny – kultúra II, od s. 208-219, 12 s. 2008

Nakladatel

Filozofická fakulta Prešovskej univerzity

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00035040

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-8068-869-1

Klíčová slova anglicky

metaphor;aesthetic idea;symbolic presentation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 1. 2013 16:51, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

V díle Immanuela Kanta se slovo "metafora" vyskytuje poskrovnu. To ale neznamená, že by existenci metafor ignoroval a neproblematizoval. V tomto příspěvku se chci pozastavit u dvou klíčových pojmů Kantovy estetiky, totiž estetické ideje (ästhetische Idee) a symbolického znázornění (symbolische Darstellung). Za oběma se skrývají struktury, jež lze chápat jako explikace fungování metafory. V Kantově estetice tak nalézáme dvě odlišné teorie metafory. V analytické filosofii jazyka minulého století se stala metafora předmětem mnoha studií a konkurenčních teorií. Mezi nimi nacházíme - pravdaže formulované ve zcela jiném pojmovém aparátu - i ony dvě teorie z Kritiky soudnosti. Přes mnohé shody se rozcházejí ve veledůležité otázce existence metaforického významu (metaphorical meaning). Max Black vystavěl své pojetí metafory na myšlence metaforického významu, Donald Davidson naproti tomu argumentoval, že tato idea nemůže fungování metafory nijak vysvětlit. Tento dodnes nerozhodnutý spor lze zpětně vystopovat i v Kantově estetice v podobě (dnes stejně tak aktuální) otázky, zda lze funkci estetických idejí redukovat na symbolické znázornění morálních rozumových idejí (Vernunftideen).

Anglicky

The term 'metaphor' is rare to the writings of Kant. However, it doesn't imply that he ignored or did not question the ubiquity of metaphors. In the present paper, I want to discuss two cardinal concepts of Kant's aesthetics viz., the aesthetic idea and the symbolic presentation. Behind both are contained structures which can be seen as explications of the function of the metaphor. The problem of metaphor has come to a noteworthy revival and to the subject of many competitive studies in analytical philosophy. Among them can be found - formulated surely in very different concepts - the two theories from The Critique of Judgement. Despite a considerable amount of agreement, these theories diverge in the key issue of the usefulness of the notion of the metaphorical meaning. While Max Black's account is based on the idea of the metaphorical meaning, Donald Davidson on the other hand argued that such an idea cannot explain the function of the metaphor. This undecided issue can be transposed back into the aesthetical theory of Kant as the issue, whether the function of aesthetical ideas can be reduced to a symbolic presentation of moral rational ideas.