NUMERATO, Dino. Média o médiích: mezi reflexivitou a reprodukcí. In Demokracie a občanství v Evropě, edited by Murad, S. České Budějovice: JU PF, 2006, s. 181-198. ISBN 80-7040-836-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Média o médiích: mezi reflexivitou a reprodukcí
Autoři NUMERATO, Dino.
Vydání České Budějovice, Demokracie a občanství v Evropě, edited by Murad, S, od s. 181-198, 2006.
Nakladatel JU PF
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-7040-836-7
Klíčová slova česky reflexivita, reprodukce, mediální pole, mediální gramotnost, obsahová analýza
Klíčová slova anglicky reflexivity, reproduction, media field, media literacy, content analysis
Změnil Změnil: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D., učo 12387. Změněno: 31. 10. 2009 10:46.
Anotace
Prezentovaná stať hledá dílčí odpověď na otázku, zda se média mohou podílet na rozvoji mediální gramotnosti. Studie vychází z předpokladu, že mediální gramotnost se projevuje v reflexivitě mediálních publik a že k posílení této reflexivity mohou přispět i média referující o sobě samých. Paralelně s tím upozorňuje na kontext, v němž k takovému reflexivnímu referování o médiích dochází. Ten představují mediální sdělení, jejichž reflexivita je omezena na efektivitu a účinnost dění uvnitř mediálního pole, případně sdělení, která spíše než k reflexivitě mediálního pole přispívají k jeho neproblematizované reprodukci. Obsahová analýza článků a zmínek o médiích v českých denících Právo a MF Dnes v letech 1999 a 2004 ukazuje, že zmíněné deníky o médiích sice referují stále více, ale že způsob, jakým tak činí, přispívá nejen ke zvýšené reflexivitě, a tudíž ke zvýšené mediální gramotnosti, ale i, a to zejména, k posílení nereflexivního průběhu mediální konzumace.
Anotace anglicky
This paper deals with the question whether the mass media could contribute to the development of media literacy. The essay is based on the assumption that media literacy is manifested through reflexivity of media audiences and that this reflexivity could be strengthened by the way how the mass media refer on themselves. However it strongly depends on the context in which the reflexive referring happens. The context of referring is constituted by two types of media messages whereby the reflexivity stimulating media literacy could be reduced. Firstly, by the messages with so-called limited reflexivity that do not reflect anything more than mere effectiveness of concrete actions in the media field. Secondly, by the messages with so-called reproductive potential that contribute to the unreflected course of mass media consumption. Both the qualitative and quantitative content analysis of two Czech dailies, MF Dnes and Právo during the years 1999 and 2004 shows that on one hand the number of articles and mentions on mass media increases. On the other hand the way in which the referring on mass media happens, does not contribute only to the development of media literacy but also, and mainly to the reinforcement of the unproblematized course of mass media consumption.
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:34