2009
Media Events and European Visions: Czech Republic in the 2007 Eurovision Song Contest
ŠTĚTKA, VáclavZákladní údaje
Originální název
Media Events and European Visions: Czech Republic in the 2007 Eurovision Song Contest
Název česky
Mediální události a evropské vize: Česká republika ve Velké ceně Eurovize 2007
Autoři
ŠTĚTKA, Václav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
COMMUNICATIONS-EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION RESEARCH, 2009, 0341-2059
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/09:00035133
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000208056200002
Klíčová slova anglicky
Eurovision Song Contest; transnational media events; social integration; European identity; Czech Republic; media events pathology
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 16:31, Mgr. Michal Petr
V originále
In this article, the author deals with the relationship between the supposed socio-integrative role of media events and the processes of European integration and identity building. He focuses specifically on the Eurovision Song Contest and the way it has been historically promoted as a tool for raising European consciousness, as well as on the difficulties with maintaining this role in the context of the growing number of participating countries. These issues are further explored through an empirical analysis of the 2007 Eurovision Song Contest in the Czech Republic, which was a debuting country that year. This case study shows that the event was largely unsuccessful and met both with a lack of audience interest as well as with media criticism and even disdain. It also demonstrates how, in light of the Czech musical representative's failure in the ESC, the Czech media scene adopted a nationalist-defensive stance and created an image of a moral victory over decadent Europe.
Česky
V tomto článku autor analyzuje vztah mezi proklamovanou sociálně-integrační rolí mediálních událostí, jak je tento žánr definován Dayanem a Katzem, a procesy evropské integrace a konstrukce evropské identity. Zaměřuje se zejména na televizní soutěž Velká cena Eurovize a na to, jakým byla historicky propagována coby nástroj pro budování evropského povědomí, i na problémy s udržováním této role v kontextu zvyšujícího se množství účastnických zemí. Tato témat jsou předmětem empirické analýzy mediálního pokrytí Velké ceny Eurovize 2007 v České republice, která v tomto roce v soutěži debutovala. Případová studie jednak popisuje a vysvětluje obecný neúspěch celé události, jak ji reflektovalo televizní publikum i česká mediální scéna, ale analyzuje také specifický typ nacionalistického diskurzu, který česká média v reakci na tuto soutěž a účast českých hudebních reprezentantů rozvinula.