2007
Teoretická a praktická východiska předmětu Pohyb a duševní zdraví
BRŮŽKOVÁ, Lucie, Marie BLAHUTKOVÁ a Dagmar TRÁVNÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Teoretická a praktická východiska předmětu Pohyb a duševní zdraví
Název česky
Teoretická a praktická východiska předmětu Pohyb a duševní zdraví
Název anglicky
Theoretical and practical resources of the subject Movement and mental health
Autoři
BRŮŽKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant), Marie BLAHUTKOVÁ (203 Česká republika) a Dagmar TRÁVNÍKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. České Budějovice, Výchova ke zdraví a kvalita života 2007, 5 s. 2007
Nakladatel
Jihočeská univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/07:00035135
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
ISBN
978-80-7040-993-0
Klíčová slova anglicky
Bio;Psycho;Socio;Spiritual Well;being of Man; mental health; quality of life; physical activity; programs for healt; stress
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2010 14:54, doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výsledků zpracovaných v habilitační práci doc. PaedDr. Marie Blahutkové, Ph.D. (2004). V této práci jsme ověřovali teoretické předpoklady, že projevy psychosociálního stresu jsou patrné již v dětském věku. Pokusili jsme se zjistit míru stresu u dětí, ověřit mechanizmy působící na tuto oblast a navrhnout metody pro odbourávání stresů a úzkostí u dětí. Zkoumaný soubor byl tvořen žáky prvního stupně základní školy Jihomoravského kraje (n=56), z nichž 28 probandů se zúčastnilo pedagogického experimentu a 28 probandů se zúčastnilo kontrolního šetření. Výzkum probíhal v letech 2005_2007. Ve výzkumu byly použity metody: Osobnostní dotazník zdraví pro děti; Dotazník fyziologických, emocionálních a behaviorálních příznaků stresu pro mládež (Blahutková, 1996); Dotazník pro učitele; Dotazník osobnosti dítěte mladšího školního věku a Pedagogický experiment, který obsahoval Programy sportovně pohybových aktivit pro zdraví. Výzkum potvrdil teoretické poznatky, že vhodným aplikováním sportovně pohybových aktivit lze pozitivně ovlivňovat zdraví jedince již v mladším školním věku. Poznatky z tohoto výzkumu se staly podnětem pro zpracovávání řady vědeckovýzkumných projektů i pro tvorbu nově vznikajícího vyučovacího předmětu Pohyb a duševní zdraví na Fakultě sportovních studií.
Anglicky
This report is based on the findings elaborated in a inaugural dissertation written by doc. PeadDr. Marie Blahutková, PhD. (2004). In this research we had been proving that the manifestation of psycho-social stress is noticable as early as in childhood. We had tried to find out the amount of stress in children, verify the mechanism affecting this field and suggest methods to reduce stress and anxiety in children. The examination file was composed of pupils attending first grade of elementary school of the South_Moravian region (n=56). 28 pupils of this file took part in pedagogic experiment and 28 pupils attended control examination. The research was held in years 2005_2007. In the research theese methods was used: Personal health-questionary for children, Questionary of physiological, emotional and behavioral symptoms of stress for young people (Blahutková, 1996), Questionary for teachers, questionary of the personality of younger school-age child, and a Pedagogical experiment including programmes of sportingly-kinetic activities for health. The research confirmed the theory, that even the younger pupil's health can be positively affected by proper aplication of sportingly-kinetic activities. Findings of this research became suggestions for elaboration of many scientifical projects as well as formation of new subject called The Movement and mental health at Faculty of Sports Studies.
Návaznosti
ROZV/72/2007, interní kód MU |
|