D 2007

Výskyt anxiozity u dětí

PACHOLÍK, Viktor

Basic information

Original name

Výskyt anxiozity u dětí

Name (in English)

The Appearance of Anxiozity of Children

Authors

PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vydání. Brno, Sport a kvalita života 2007, 4 pp. 2007

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/07:00035138

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-4435-7

Keywords in English

school age children; anxiosity; city; country

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2010 14:01, Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.

Abstract

V originále

Úzkostné poruchy jsou jedny z nejčastějších duševních poruch, se kterými se můžeme setkat. Podle studie, která proběhla ve Spojených státech (Kessler a kol. In Praško, 2005), téměř polovina obyvatel trpí během svého života nějakou duševní poruchou. Nejčastěji se jedná o závislosti na návykových látkách (26,6 %), na druhém místě jsou úzkostné poruchy (24,9 %) a na třetím afektivní poruchy (19,3 %) Zvláště děti, u kterých se psychika teprve formuje, jsou velmi náchylné na nepříznivé vlivy okolí. Škola představuje naprostou změnu každodenní náplně; mění se hlavní činnost, stále více je vyžadována pozornost dítěte atd. Spolu s nevhodným přístupem pedagoga, příp. rodičů může školní prostředí přispět ke vzniku a rozvoji anxiozních pocitů. V rámci pilotní studie, která je součástí disertační práce autora, proběhl výzkum anxiozity u dětí školního věku. Příspěvek poskytuje výsledky tohoto výzkumu spolu s grafickým zpracováním a komentářem.

In English

Anxiety disorders represent one of the most common mental disorders we may encounter. According to a study conducted in the USA (Kessler et al, In Praško, 2005), well-nigh half of the population suffers from some mental disease during their life. Drug addictions (26,6 %), anxiety disorders (24,9 %) and affective disorders (19,3 %) appear the most commonly. Especially children, whose psyche is only being formed, are particularly susceptible towards the negative external impacts. School represents an absolute change of every-day regime; the main activity of the day is altered, the attention is required, etc. In company with an unsuitable approach of the teacher or parents, the school environment may often lead to the origin and development of anxiety feelings. Within the pilot study, which is a part of the author s dissertation, a research has been conducted in school age children. The paper presents the results of the research together with a graphic processing and commentary.