SKOPAL, Pavel. Do you deserve to see the DVD trailer? Fans, franchise familiars, and the rhetoric of the Star Wars DVD trailers. In Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte. Marburg: Schüren, 2009, s. 147-162. Marburger Schriften zur Medienforschung 10. ISBN 3-89472-670-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Do you deserve to see the DVD trailer? Fans, franchise familiars, and the rhetoric of the Star Wars DVD trailers.
Název česky Zasloužili jste si vidět tento DVD trailer? Fanoušci a rétorika DVD trailerů Hvězdných válek
Autoři SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Marburg, Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte, od s. 147-162, 16 s. Marburger Schriften zur Medienforschung 10, 2009.
Nakladatel Schüren
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00035232
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 3-89472-670-9
Klíčová slova česky DVD; fandovská kultura; recepce; distribuce
Klíčová slova anglicky DVD; film fandom; reception; distribution
Štítky distribution, DVD, film fandom, Reception
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Změněno: 19. 1. 2013 22:03.
Anotace
Our study indicates how important the use of DVD for product differentiation and for addressing groups of viewers is and what specific role the format can have for Hollywood franchise movies. The DVD versions and the circulation of a huge amount of paratexts connected to them play an important role for the most important groups of viewers identified by marketing plans. The paratexts "feed" the fans with new information and artifacts, satisfy the demand of "franchise familiars" for an extension of the fictional world and the experience with it, and offer a new entry points for newcomers. The case study of DVD trailers focused on more specific mechanisms of distribution and reception. The demand of fans for any paratextual forms allows to distribute even a purpose-made marketing paratext (as a DVD trailer is) sequentially in "windows" and use them for differentiation of consumers and for commodification of fandom. For marketing of well established franchises, however, the franchise familiars are more important target group than the already established fan base. In distinction from expensive collector s packs for fans, the first releases of franchise movies on DVD are offered by the trailers as an extension of the already well known world of a fiction (and of its production).
Anotace česky
Studie ukazuje, jaký význanm hraje DVD v procesu diferenciace produktu a při oslovování různých skupin diváků a zaměřuje se také na otázku, jaká je role DVD formátu pro hollywoodské "franchise" filmy. DVD verze a oběh velkého množství paratextů s nimi spojených hrají důležitou roli pro nejdůležitější segmenty publika, které rozpoznávají marketingové strategie připravované pro jednotlivé tituly.
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 22:30