C 2009

Do you deserve to see the DVD trailer? Fans, franchise familiars, and the rhetoric of the Star Wars DVD trailers.

SKOPAL, Pavel

Základní údaje

Originální název

Do you deserve to see the DVD trailer? Fans, franchise familiars, and the rhetoric of the Star Wars DVD trailers.

Název česky

Zasloužili jste si vidět tento DVD trailer? Fanoušci a rétorika DVD trailerů Hvězdných válek

Autoři

SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Marburg, Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte, od s. 147-162, 16 s. Marburger Schriften zur Medienforschung 10, 2009

Nakladatel

Schüren

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00035232

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

3-89472-670-9

Klíčová slova česky

DVD; fandovská kultura; recepce; distribuce

Klíčová slova anglicky

DVD; film fandom; reception; distribution

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 1. 2013 22:03, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Our study indicates how important the use of DVD for product differentiation and for addressing groups of viewers is and what specific role the format can have for Hollywood franchise movies. The DVD versions and the circulation of a huge amount of paratexts connected to them play an important role for the most important groups of viewers identified by marketing plans. The paratexts "feed" the fans with new information and artifacts, satisfy the demand of "franchise familiars" for an extension of the fictional world and the experience with it, and offer a new entry points for newcomers. The case study of DVD trailers focused on more specific mechanisms of distribution and reception. The demand of fans for any paratextual forms allows to distribute even a purpose-made marketing paratext (as a DVD trailer is) sequentially in "windows" and use them for differentiation of consumers and for commodification of fandom. For marketing of well established franchises, however, the franchise familiars are more important target group than the already established fan base. In distinction from expensive collector s packs for fans, the first releases of franchise movies on DVD are offered by the trailers as an extension of the already well known world of a fiction (and of its production).

Česky

Studie ukazuje, jaký význanm hraje DVD v procesu diferenciace produktu a při oslovování různých skupin diváků a zaměřuje se také na otázku, jaká je role DVD formátu pro hollywoodské "franchise" filmy. DVD verze a oběh velkého množství paratextů s nimi spojených hrají důležitou roli pro nejdůležitější segmenty publika, které rozpoznávají marketingové strategie připravované pro jednotlivé tituly.