2008
Komparace postojů adolescentů k dopingu ve vybraných evropských zemích
MATĚJKOVÁ, Eva a Marie BLAHUTKOVÁZákladní údaje
Originální název
Komparace postojů adolescentů k dopingu ve vybraných evropských zemích
Název anglicky
The Comparison of Adolescents Attitudes towards Doping in Selected European Countries
Autoři
MATĚJKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant) a Marie BLAHUTKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, Sport a kvalita života 2008, s. 87-269, 2008
Nakladatel
Masarykova Univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00035275
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4716-7
Klíčová slova česky
Adolescence;alkohol; doping; drogy; drogová závislost; pohybová aktivita; psychomotorika,
Klíčová slova anglicky
Adolescence; alcohol; doping; drugs; drug abuse; physical activities; psychomotoric
Štítky
Změněno: 26. 3. 2010 08:53, Mgr. Eva Matějková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá komparací postojů adolescentů v České republice, Dánsku a Velké Británii na velmi závažné téma jako je užívání dopingu, dopingových látek a užití drog. Empirickým výzkumem provedeným v letech 2005 a 2006 na základních školách v České republice, ve Velké Británii a v Dánsku byl potvrzen cíl práce. Bylo prokázáno, že žáci v zemích Dánsko a Velká Británie mají více informací o dopingu a jeho negativním dopadu na zdraví člověka. Rovněž bylo potvrzeno, že mají i více informací o užití dopingu, dopingových látek a o nebezpečí užívání drog. Adolescenti Dánska a Velké Británie získávají informace o dopingu a drogách nejvíce od učitelů na rozdíl od žáků České republiky. Ukazuje se nutností vypracovat metodiku, jak seznamovat děti, mládež a všechny kategorie osob s nebezpečím užívání drog a o dopingu. Odborná literatura, odborné učebnice, filmy aj. sehrají také významnou roli ve snaze předcházet sociálně patologickým jevům. Dosažení harmonie a bio-psycho-socio-spirituální rovnováhy jedince lze také pomocí psychomotoriky. Kultura každé společnosti se odvíjí také od toho, jak si umí lidé poradit a čelit sociálně-patologickým jevům.
Anglicky
This paper is aimed at cross-sectional analysis of adolescents and their attitude toward doping, doping substances and drug abuse in Czech Republic, Denmark and Great Britain. Empirical data collection for the purpose of this study was carried out at primary schools in Czech Republic, Denmark and Great Britain between 2005 and 2006. The findings of this survey confirmed that Danish and British adolescents were better informed on the extend of adverse effects associated with doping use and the students general knowledge on doping substances and drug abuse was also considerably higher when compared with the Czechs. Adolescents in both, Denmark and Great Britain, seem to have acquired their drug awareness through drug education programs in their schools; the same does not seem to apply though to adolescents in the Czech Republic. It is of a pivotal importance that a drug education has to be undertaken in Czech school system. Information programs that give students of all age groups an indepth knowledge of substances and their adverse effects should be established. Materials such as educational books and videos on drug abuse should play an important role in helping to focus on drug prevention and social implications. Psychomotoric therapy aiming at enhancement of bio-psycho-socio-spiritual well-being of individuals should be also considered. Development of society depends on her understanding of socio-pathological issues and corresponding coping skills.