HLOUŠKOVÁ, Lenka. Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech (A change of view of school culture in pedagogical discursi). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 106 pp. ISBN 978-80-210-4813-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech
Name in Czech Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech
Name (in English) A change of view of school culture in pedagogical discursi
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, 106 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00042443
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-4813-3
Keywords (in Czech) kultura školy;diskurs;pedagogická terminologie; pedagogický výzkum; vzdělávací politika
Keywords in English school culture;discurs;pedagogical terminology;educational research;educational policy
Tags discurs, educational policy, educational research, pedagogical terminology, school culture
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D., učo 6906. Changed: 29/4/2011 22:43.
Abstract
Kniha je vedena otázkou: co je kultura školy. Tento relativně nový a celkem frekventovaný pedagogický pojem je v práci nahlížen skrze čtyři pedagogické diskurzy: diskurz pedagogické terminologie, diskurz základního pedagogického výzkumu, diskurz aplikovaného pedagogického výzkumu a diskurz vzdělávací politiky. Je zajímavé, že každý z uvedených diskurzů přináší na uvedenou základní otázku trochu jinou odpověď, a tak v duchu Foucaultova předpokladu, že diskurzy rodí své objekty, lze říci, že pedagogické diskurzy utvořily kulturu školy jako novou manipulovatelnou empirickou skutečnost, která zasahuje do fungování našich škol.
Abstract (in English)
This book is lead by a question: what the school culture is. This relatively new and quite frequent pedagogical notion is viewed through the prism of four various pedagogical discursi in this work. We chose the discursi of pedagogical terminology, of basic and applied educational research and the one of educational policy for the purpose of this book. It is interesting that each of selected discursi brings a bit different answer to the basic question. In Foucaults supposition that discursi produce their objects, it is possible to state that pedagogical discursi created school culture as a new manipulable empiric reality which interferes in the operation of Czech schools.
PrintDisplayed: 17/5/2024 19:31