ŠMAJS, Josef. K podstatě evoluční ontologie (The Nature of Evolutionary Ontology). Filozofia. Bratislava: Ústav filozofie SAV, 2009, vol. 64, No 4, p. 324-338, 20 pp. ISSN 0046-385X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K podstatě evoluční ontologie
Name (in English) The Nature of Evolutionary Ontology
Authors ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Filozofia, Bratislava, Ústav filozofie SAV, 2009, 0046-385X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/09:00035296
Organization unit Faculty of Economics and Administration
UT WoS 000266024400003
Keywords (in Czech) Evoluční ontologie; příroda; kultura; informace
Keywords in English Evolutionary ontology; nature; culture; information
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D., učo 175001. Changed: 5/3/2010 09:57.
Abstract
V tradičním pojetí ontologie jako teorie bytí bylo skrytě obsaženo dobově podmíněné přesvědčení, že v ontologicky orientované filosofii musí jít buď o mimolidské bytí přírodní, nebo o prožitkově pojaté bytí lidské. Kritická ontologie Nicolaie Hartmanna se evolučně ontologickému pojetí bytí přiblížila tím, že člověka (jako duševní a duchovní vrstvu bytí) vřadila do reality a že poukázala na význam dění, času a vrstevnatosti bytí. Všechny tradiční ontologie (včetně ontologie N. Hartmanna) však předmět ontologie chápaly redukovaně, tj. v nepřiměřené struktuře. Přehlížely fakt, že se po vzniku člověka na planetě Zemi počala vytvářet ještě další, onticky odlišná forma skutečnosti, tj. člověkem formované bytí kulturní.
Abstract (in English)
The traditional conception of ontology as a theory of being included an unexpressed belief of that time, namely that an ontologically oriented philosophy has to be concerned either with the nonhuman being of nature, or with the human one conceived experientially. The critical ontology of Nicolai Hartmann came close to the evolutionary ontological conception in that it has incorporated the person in the reality and underlined the meanings of the course of events, time and multidimensionality of being. However, the subject in all traditional ontologies (including that of Hartmann) has been reduced, i.e. its structure has been conceived inadequately. They have ignored the different ontic kind of reality, namely the human cultural being, which followed the birth of human beings on the planet Earth.
PrintDisplayed: 30/5/2024 21:15