D 2009

Recepce lyrické poezie žáky primární školy

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Recepce lyrické poezie žáky primární školy

Název anglicky

The reception of lyrical poetry by primary school pupils

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ od s. 392-400, 9 s. 2009

Nakladatel

Vydavatelství Univerzity Palackého

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00035367

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-2240-4

Klíčová slova česky

lyrický text, výzkum recepce, komunikace, dyslexie, mimiřádné nadání, čtenářství, prožitek textu, porozumění obraznosti, metafora

Klíčová slova anglicky

lyrical text; reception research; communication; dyslexia; exceptional talent; reading books; experience of text; understanding of symbolic character; metaphor
Změněno: 5. 3. 2010 12:21, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje některé dílčí výsledky výzkumu recepce lyrických textů prepubescentními čtenáři. Zaměřuje se na dvě hlediska ovlivňující recepci: specifické dispozice žáků a jejich čtenářství. Sleduje způsob a úroveň jejich prožitku a vnímání obraznosti u dvou lyrických básní. Výsledky ukazují, že pro komunikaci s lyrickým textem mají nejlepší výchozí pozici žáci výborní, žáci s horším prospěchem a žáci se specifickou poruchou učení ale vykazují výsledky srovnatelné. Odchylky v odpovědích mezi jednotlivými čtenářskými skupinami poukázaly také na souvislost mezi individuálním čtenářstvím a schopností porozumění básnické obraznosti.

Anglicky

The article presents some partial results of the research intent on the reception of lyrical texts. It focuses on primary school pupils and on the two standpoints which influenced the reception: special dispositions and reading books. It notes the way and the level of subjective experience and understanding of symbolic character of two lyrical poems.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání