2009
Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené
STODOLA, JiříZákladní údaje
Originální název
Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené
Název anglicky
A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users
Autoři
STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009, od s. 1-8, 8 s. 2009
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14330/09:00029259
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-80-244-2492-7
Klíčová slova anglicky
information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 1. 2013 13:25, PhDr. Jiří Stodola, PhD.
V originále
Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami.
Anglicky
The article deals with the relationship between methods of information science and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users.
Návaznosti
GA406/09/0374, projekt VaV |
|