STODOLA, Jiří. Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené. In Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, s. 1-8. ISBN 978-80-244-2492-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené
Název anglicky A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users
Autoři STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Olomouc, Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009, od s. 1-8, 8 s. 2009.
Nakladatel Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14330/09:00029259
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-80-244-2492-7
Klíčová slova anglicky information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities
Štítky Information science, librarianship, library science, Methodology, pedagogy, special pedagogy, students with disabilities, Universities
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Jiří Stodola, PhD., učo 40247. Změněno: 28. 1. 2013 13:25.
Anotace
Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami.
Anotace anglicky
The article deals with the relationship between methods of information science and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users.
Návaznosti
GA406/09/0374, projekt VaVNázev: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Grantová agentura ČR, Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 18:56