D 2009

Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené

STODOLA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené

Název anglicky

A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users

Autoři

STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009, od s. 1-8, 8 s. 2009

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14330/09:00029259

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-244-2492-7

Klíčová slova anglicky

information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 1. 2013 13:25, PhDr. Jiří Stodola, PhD.

Anotace

V originále

Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami.

Anglicky

The article deals with the relationship between methods of information science and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users.

Návaznosti

GA406/09/0374, projekt VaV
Název: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Grantová agentura ČR, Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice