D 2008

Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

OKÁČOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

Název česky

Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality?

Autoři

OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Radová Irena (ed.). Laetae segetes iterum, od s. 225-236, 12 s. 2008

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00027926

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-4775-4

Klíčová slova česky

antický cento; intertextualita

Klíčová slova anglicky

ancient cento; intertextuality

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 7. 12. 2012 20:06, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form.

Česky

Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu.

Návaznosti

MSM0021622435, záměr
Název: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních