2007
Zapojování členů zkoumaných skupin do výzkumného procesu: Community Engagement Model
NEPUSTIL, PavelZákladní údaje
Originální název
Zapojování členů zkoumaných skupin do výzkumného procesu: Community Engagement Model
Název anglicky
Involving members of researched groups to the research process: Community Engagement Model
Autoři
Vydání
Olomouc, KVALITATIVNÍ PŘÍSTUP A METODY VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU VI Vybrané aspekty teorie a praxe, 386 s. 2007
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci Filozofická fakulta
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-244-1813-1
ISSN
Klíčová slova česky
zapojení komunity; akční výzkum; etnické skupiny; sociální exkluze
Klíčová slova anglicky
Community Engagement; action research; ethnic minorities; social exclusion
Změněno: 20. 4. 2009 18:48, Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D.
Česky
Text představuje inovativní přístup k výzkumu vyvinutý na University of Central Lancashire ve Velké Británii nazvaný Community Engagement Model. Svým pojetím se tento přístup blíží akčnímu výzkumu a je vhodný zejména pro výzkum tzv. „skrytých populací“. Hlavní myšlenka spočívá v přímém zapojení členů zkoumaných skupin do výzkumu, přičemž výsledným efektem je nejen získání informací, které jsou běžnými postupy jen těžko dosažitelné, ale také zlepšení komunikace mezi marginalizovanými skupinami a většinovou společností, zvýšení kvalifi kace a posílení sebevědomí jedinců zapojených do výzkumu a možnost rozvoje aktivit, ze kterých mohou mít zkoumané komunity prospěch.
Anglicky
The paper is introducing an innovative approach to research developed by the University of Central Lancashire, Great Britain, called Community Enagement Model. This approach has its roots in action research and is suitable especially for the research of so called „hidden populations“. The main idea lies in direct engagement of the members of groups being studied into the research process, while the eff ect is not only in gaining information which are not easily achiveable by the common strategies, but also improving the communication between marginalized groups and mainstream society, enhancing qualifi cation and strenghtening the self–awareness of the individuals participating in the research and the possibility of development of activities for the benefi t of researched groups.