k 2009

Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele

JANÍKOVÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele

Název česky

Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele

Název anglicky

Metodology of foreign language teaching and teacher professionalization

Vydání

Škola v proměnách (Učitel – žák – učivo), 2009

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

Foreign language teacher; professional; university teacher training; psychology; autonomy; education;FLT methodology.
Změněno: 4. 1. 2010 19:08, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Současné snahy o výraznější profesionalizaci učitelské profese se vyznačují tím, že se odklání od zjednodušeného pojetí role učitele jako zprostředkovatele poznatků žákům, přičemž pojem profesionalita učitele je chápán v jeho nejširším významu, jež vnímá učitele jako odborníka, který usnadňuje procesy učení a vytváří příznivé podmínky a podnětné příležitosti k všestrannému rozvoji každého žáka. Toto chápání znamená zvýšené nároky na vysokoškolskou přípravu budoucích učitelů, která poskytuje poznatkovou bázi učitelství i profesně specifické vědění tak, aby si student mohl aktivně konstruovat a osvojovat učitelskou profesi. Vedle pedagogické psychologie a obecné didaktiky v tomto procesu sehrávají významnou roli oborové didaktiky. O tom, jaké jsou jejich možnosti i případná omezení, se pokusíme zamyslet na příkladu didaktiky cizích jazyků.

Anglicky

The present-day efforts to professionalize the vocation of teachers have in common that they abandon the simplified concept of teachers as mediators of knowledge to pupils. The term professionalism is now understood more widely. It views the teacher as a professional who simplifies the pupils learning process and creates favorable conditions and inspirational opportunities for every pupils development. This concept implies increased demands on university training of future teachers which is supposed to provide them with knowledge and professional competence and thus enable active construction and acquisition of the vocation. Besides psychology for teachers and general teaching methodology, the foreign languages teaching methodology plays a crucial part in this process. What potentials and limitations the FLT methodology has is the focus of this paper.

Návaznosti

GA406/05/2107, projekt VaV
Název: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Grantová agentura ČR, Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka