D 2008

PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY

POKORNÁ, Martina a Marie HAVELKOVÁ

Základní údaje

Originální název

PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY

Název česky

PODPORA NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ V KLIMATU DNEŠNÍ ŠKOLY

Název anglicky

SUPPORT OF TALENTED AND EXTRA TALENTED PUPILS IN TODAY´S SCHOOL CLIMATE

Autoři

POKORNÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Slovensko, Banská Bystrica, Climate in School of 21st Century. od s. 65 - 72, 7 s. 2008

Nakladatel

Universita Mateja Bela

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/08:00051139

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-8083-586-6

Klíčová slova česky

Školní klima; žáci; nadaní žáci; mimořádně nadaní žáci; učitelé; problémy v komunikaci; mimoškolní činnost

Klíčová slova anglicky

Climate in School; pupils; talented pupils; extra talented pupils; teachers; communication problems; after-school activities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2012 11:52, Mgr. Martina Martínková, Ph.D.

Anotace

V originále

Školní klima výrazně ovlivňuje účastníky a současně i tvůrce tohoto procesu. To platí zejména v případě, jsou-li jeho aktéry nadaní a mimořádně nadaní žáci. Tito žáci se často odlišují od svých vrstevníků a mají své specifické vzdělávací potřeby, na které je nutné reagovat zejména ze strany pedagogů. Tato skupina žáků se přirozeně dostává do zranitelné pozice v interakci a komunikaci se svým okolím, což v konečném důsledku může vést k psychosociálním problémům žáků. V minulém roce byl proveden na PdF MU výzkum zabývající se analýzou životního stylu nadaných a mimořádně nadaných žáků ZŠ. Z tohoto výzkumu vyplývají významné rozdílnosti v mimoškolních aktivitách ve srovnání s ostatními žáky. Tato zjištění by mohla být vhodně využita při formování mimoškolních aktivit na školách a stala by se tak prostředkem ke zlepšení klimatu dnešní školy.

Anglicky

The school climate noticeably influence the participants and creators of this process. It is true especially in case when the participants are talented and extra talented pupils. These pupils often differ from their classmates and have their specific educational needs that should be responded especially by the pedagogues. This group of pupils of course lands itself in vulnerable position in the interaction and communication with people around them. As a consequence, it could lead to pupils' psychosocial problems. In the last year, a research was carried out in the Faculty of Education at Masaryk University. It analysed the lifestyle of talented and extra talented primary school pupils. The results of the research show the differencies in after-school activities in comparison with other students. These findings should be suitably applied in forming of after-school activities and it could become the mean for today's school climate improvement.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století