MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Jana HAVLÍKOVÁ and Olga HUBÍKOVÁ. Kvalita v sociálních službách: implementace nástroje řízení kvality na úrovni poskytovatelů sociálních služeb (The Quality in Social Services: The process of implementation the quality standards on the providers level). Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, vol. 2009, No 1, p. 14-19, 32 pp. ISSN 1802-5854. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalita v sociálních službách: implementace nástroje řízení kvality na úrovni poskytovatelů sociálních služeb
Name (in English) The Quality in Social Services: The process of implementation the quality standards on the providers level
Authors MUSIL, Libor (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Czech Republic), Jana HAVLÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Olga HUBÍKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2009, 1802-5854.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00030139
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) sociální služba; standardy kvality; poskytovatel; případová studie; kultura
Keywords in English social service; quality standards;provider; case study; culture
Tags case study, culture, provider, quality standards, social service
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D., učo 6765. Changed: 28/4/2009 17:31.
Abstract
V textu jsou shrnuty závěry výzkumného projektu Působení Standardů kvality sociálních služeb v období před jejich uzákoněním. Tento projekt byl zaměřen na zkoumání vlivu obecní politiky sociálních služeb vybrané municipality na poskytování sociálních služeb na jeho území. Konkrétně jsme se soustředili na identifikaci pozice Standardů kvality sociálních služeb v rámci obecní politiky a její význam pro pronikání tohoto nástroje do kultury poskytování osobních sociálních služeb vybrané nestátní neziskové organizace. Případová studie odkryla řadu vnitřních a vnějších faktorů, které zásadním způsobem ovlivnily pozorovaný způsob implementace Standardů kvality na úrovni vybrané sociální služby. Zejména jsme se soustředili na zachycení různých typů překážek, které se mohou postavit do cesty reálnému prosazení Standardů kvality do kultury poskytování služeb. Zjištění byla následně podrobena široké diskusi teoretiků i praktiků a zobecněna do dvou typů pojetí implementace Standardů kvality v poskytovatelských organizacích: administrativní a na-službu-orientované pojetí. Studie je určena nejen tvůrcům sociálních politiky na různých úrovních, ale rovněž obsahuje cenné poznatky a doporučení přímo pro poskytovatele sociálních služeb, která jim mohou pomoci při zavádění Standardů kvality v jejich organizacích.
Abstract (in English)
The article summarizes the conclusions of the research project The Impact of the Standards of Quality of Social Services before they were enacted. This project focused on exploring the influence of municipal policy of social services in a selected municipality on the provision of local social services. In more specific terms, we concentrated on understanding the role of the Standards of Quality of Social Services within municipal policy, and the significance of municipal policy for establishing this tool within the culture of providing personal social services in a selected nongovernmental organization. The case study revealed a range of both internal and external factors which have had a major impact on the manner of implementation of the Standards of Quality in the field of the selected social service. We concentrated particularly on identifying the various types of obstacles that may hinder effective embedding of the Standards of Quality in the culture of service provision. The findings were then subjected to a broad debate amongst both theoreticians and practitioners and generalized into two distinct notions of implementation of the Standards of Quality in the providers organizations: the administrative and the service-oriented model. The study is intended not only for authors of social policy at various levels, but contains information and recommendations directly valuable to providers of social services and helpful for introducing the Standards of Quality in their organizations.
Links
MPS4577300901, plan (intention)Name: Výzkumný záměr VÚPSV
PrintDisplayed: 18/4/2024 14:49