HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Pavel MENŠÍK and Taťiana KIMÁKOVÁ. IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY (IMMUNE DEFICIENCIES AND THE BASIC SCHOOL ENVIRONMENT). In Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi - VI. 1st ed. Slovensko, LF UK Martin: LF Uk Martin Slovensko, 2009, p. 132-137. ISBN 978-80-88866-64-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Name in Czech IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Name (in English) IMMUNE DEFICIENCIES AND THE BASIC SCHOOL ENVIRONMENT
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic), Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic) and Taťiana KIMÁKOVÁ (703 Slovakia).
Edition 1. vyd. Slovensko, LF UK Martin, Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi - VI. p. 132-137, 6 pp. 2009.
Publisher LF Uk Martin Slovensko
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00035505
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-88866-64-0
Keywords (in Czech) Alergie - asthma bronchiale - potíže - pozorování - prevence prostředí - šetření - škola - učitel - žák
Keywords in English Allergy - asthma bronchiale - difficulties - observation - environmental prevention - survey - school - teacher - pupil
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 6/4/2010 16:20.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na vybraná alergická onemocnění a jejich souvislost s prostředím základní školy. Bylo realizováno výzkumné šetření, v jehož rámci bylo náhodně zvoleno 12 základních škol (po čtyřech velkoměstských, maloměstských a vesnických). Otázkami zaměřenými na informovanost o alergiích a jejich výskyt mezi žáky bylo osloveno více než 200 pedagogů. Rovněž proběhlo hodnocení podmínek ve školách pozorováním (na školách zvolena vždy jedna učebna 1. stupně, jedna učebna 2. stupně, učebna přírodopisu, tělocvična). Bylo zjištěno, že většina pedagogů nezná přesné počty alergiků ve svých třídách, o problému mají jen obecnou povědomost. Více než polovina z nich by si nevěděla rady v případě výskytu alergické reakce u dítěte. Ze šetření také vyplynulo, že prostředí školy není ve většině případů uzpůsobeno tak, aby u žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Je proto nezbytné zlepšit informovanost učitelů, což by si přáli i sami respondenti.
Abstract (in English)
The essay analyses specific allergic diseases and their relation to the environment in basic schools. A realized survey was based on an accidental selection of twelve basic schools from urban, small-town and rural areas (each area was represented by four schools). More than two hundred pedagogues were questionned about their awareness of allergies and about the allergies indicidence among their pupils. Also environmental conditions in the schools analysed through observation were evaluated (observed classrooms in schools and physical education classrooms). The survey found that the majority of pedagogues did not know the precise amount of allergic pupils in their classes, but had just a general awareness about the allergy issue. More than a half of the pedagogues would not know what to do if a pupil had an allergic reaction. The survey also showed that in most of the schools the environment was not suitable enough to prevent the development of health problems in pupils.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 19:25