Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{831376, author = {Jarkovská, Lucie}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {inequalities; gender; age; naturalization}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis scholae}, title = {Ideologie přirozenosti ve vzdělávání jako překážka překonávání sociálních nerovností}, volume = {3}, year = {2009} }
TY - JOUR ID - 831376 AU - Jarkovská, Lucie PY - 2009 TI - Ideologie přirozenosti ve vzdělávání jako překážka překonávání sociálních nerovností JF - Orbis scholae VL - 3 IS - 1 SP - 21-34 EP - 21-34 PB - Univerzita Karlova v Praze SN - 18024637 KW - inequalities KW - gender KW - age KW - naturalization N2 - O instituci školy se často diskutuje z hlediska reprodukce sociálních nerovností. Obecně se má za to, že vzdělání je v současných vyspělých demokratických společnostech nástrojem vzestupné sociální mobility a čím více vzdělání, tím lépe. Ukazuje se však, že vzdělání samo o sobě není spasitelem nabízejícím stejnou šanci každému. V tomto článku bych ráda ukázala, že škola nejen reprodukuje sociální nerovnosti, což už přesvědčivě ukázali jiní (např. Bernstein 1975, Bourdieu; Passeron 1977, Beck 2004, Shavit; Blossfeld 1993), ale že způsoby, jakými dnes funguje vzdělávání ve školách, může blokovat (především znevýhodněné) děti na jejich sociálních pozicích. Pomocí zjištění z vlastního etnografi ckého výzkumu chci ukázat, jakými způsoby jsou dětem sociální nerovnosti prezentovány jako přirozené či zasloužené, aniž by docházelo k reflexi sociálních struktur, které tyto nerovnosti produkují. Tímto způsobem škola nerovnosti nejen reprodukuje, ale i legitimizuje. ER -
JARKOVSKÁ, Lucie. Ideologie přirozenosti ve vzdělávání jako překážka překonávání sociálních nerovností. \textit{Orbis scholae}. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, roč.~3, č.~1, s.~21-34, 13 s. ISSN~1802-4637.
|