2009
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Název česky
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdravý vývoj dětské páteře ?
Název anglicky
Does the Basic School Environment in the Czech Republic Promote Suitable Development of Childrens Spine ?
Autoři
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁ
Vydání
VI. MARTINSKÉ DNY HYGIENY - VEREJNÉ ZDRAVOTNÍCTVO s medzinárodnou účasťou, 2009
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
30209 Paediatrics
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Dotazník; ergonomie; manuál; páteř; škola; učitel; vada; žák; prevence
Klíčová slova anglicky
Questionnaire; ergonomy; manual; spine; school; teacher; disorder; pupil; prevention
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2012 22:29, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Se školou je spjato riziko nedostatku pohybu, fixace nevhodných návyků a zvýšená statická zátěž. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Pomocí anonymního dotazování byla realizována sonda do situace na 10 základních školách v Brně. Pětina respondentů učí děti s vadami páteře, učitelé se snaží žáky aktivizovat, vést ke správnému držení těla. Ve větší míře ale chybějí znalosti, jak včas ortopedické vady rozpoznat, pedagogové mají však zájem o možnosti, jak poradit a pomoci dětem i rodičům. Několik pracovišť Pedagogické fakulty MU připravilo manuál, který potřebné informace nabízí. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření zlepšují zdraví a života, dovolují vyšší pohodu při učení a práci. Zanedbatelná nejsou ani ekonomická pozitiva.
Anglicky
During compulsory school attendance children are endangered by a lack of physical activity, formation of unsuitable movement habits and increased static load. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. An anonymous questionnaire survey of the situation in ten basic schools in Brno was carried. One-fifth of asked teachers teach pupils with spinal disorders and try to activate them and guide them to a good body posture. However, teachers increasingly lack knowledge about the early detection of ortopedic disorders, yet they are still interested in possibilities of advising and helping children and parents. Several departments of the Faculty of Education of Brno Masaryk University have created a manual which provides teachers with necessary information. Early prevention and remedial instructions improve health and life conditions and promote a higher well-being during learning and work. Also economic positives should be mentioned.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|