2009
Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy
KACHLÍK, Petr, Lenka PROCHÁZKOVÁ a Marie HAVELKOVÁZákladní údaje
Originální název
Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy
Název česky
Informovanost školních dětí v Brně o poruchách výživy
Název anglicky
Awareness of school children in Brno on nutritional disorders
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 5 s. Zpravodaj Anabell, 2009, roč. 4, č. 21, s. 6-10, 2009
Nakladatel
Anabell
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Poruchy příjmu potravy; anorexie; bulimie; žák; škola; dotazník; znalosti; prevence
Klíčová slova anglicky
Eating disorders; anorexia; bulimia; pupil; school; questionnaire; knowledge; prevention
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 5. 2009 17:50, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Poruchy příjmu potravy jsou jedním z nejčastějších a nejzávažnějších onemocnění zvláště mladých dívek a žen, s těžkými důsledky na fyzickou, psychickou i sociální kvalitu zdraví. Mentální bulimie a mentální anorexie, které tvoří nejzřetelnější vymezení poruch příjmu potravy, se projevují základními symptomy, které mají logický vývoj, biologický, sociální a osobní význam. Pacienty v obou případech spojuje strach z tloušťky, pozornost, která je nadměrně věnována vlastní postavě a vzhledu a v neposlední řadě také tělesné hmotnosti. Přechod mezi nemocemi nemá hranice, obě formy mohou přecházet jedna v druhou, případně se střídat. Abychom získali přehled o znalostech žáků základních škol o zmíněných patologických stavech, byla zjišťována informovanost o problematice poruch příjmu potravy na 2. stupni ZŠ, pomocí dotazníkového výzkumného šetření. Na pěti náhodně vybraných základních školách v Brně bylo osloveno 233 žáků 6. a 9. tříd. Výzkum se týkal informovanosti o problematice poruch příjmu potravy a byl realizován pomocí anonymního dotazníkového šetření. Druhý stupeň základní školy byl vybrán proto, že je na něm možno masivnější výskyt poruch příjmu potravy již reálně pozorovat. Ve studii šlo o zjištění stavu vědomostí žáků, srovnání jejich znalostí a postojů dle pohlaví a věku dětí, zmapování informačních potřeb žáků a škol o dalším vzděláváním se v problematice poruch příjmu potravy.
Anglicky
Eating disorders are one of the most common and most serious disease especially of young girls and women, with severe consequences for the physical, psychological and social quality of health. Mental bulimia and anorexia nervosa, which form the clearest definition of eating disorders, it exhibits the basic symptoms that are a logical evolution, biological, social and personal significance. Patients in both cases, combines the fear of thickness, attention, which is excessively devoted to its own character and appearance and, ultimately, body weight. The transition between the diseases has boundaries, both forms may move for a second, or taking turns. To get an overview of primary school pupils knowledge of these pathological conditions, was established awareness of the issue of eating disorders at the 2nd elementary school grades, using questionnaire survey research. The five randomly selected primary schools in Brno has been asked 233 pupils on the 6th and 9 classes. Research related to awareness of the issue of eating disorders and was conducted using an anonymous questionnaire survey. The second school was chosen because it can bigger incidence of eating disorders have actually seen. The study was to identify the state of knowledge of pupils, compared to their knowledge and attitudes by gender and age of children, the mapping of information needs of pupils and schools for further training in the problems of eating disorders.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|