B 2008

Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let

SZCZEPANIK, Petr

Základní údaje

Originální název

Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let

Název česky

Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let

Název anglicky

Cans with Words. Coming of Sound Film and Czech Media Culture of the 1930s

Autoři

SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, 536 s. Host, 2008

Nakladatel

Host

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00025309

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7294-316-6

Klíčová slova česky

mediální průmysl; mediální kultura; nástup zvukového filmu; český film 30. let

Klíčová slova anglicky

media industry; media culture; coming of film sound; Czech cinema of the 1930s

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 5. 2009 13:07, doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.

Anotace

V originále

Uzlovým bodem ve vývoji elektroakustických médií 30. let, jenž v mnohém předznamenal mediální průmysl současnosti, byl nástup zvukového filmu. Tato kniha, navazující na tzv. novou filmovou historii a archeologii médií, jej zkoumá jakožto nejvýznamnější strukturní transformaci československé kinematografie, jež předcházela znárodnění. Namísto filmů jako uměleckých děl nebo režisérů jako jejich autonomních tvůrců si všímá celé kinematografické instituce zahrnující organizaci produkce, distribuce a kin, stejně jako podmínky každodenní zkušenosti publika. Tím, že klade důraz na hybridní povahu rodícího se média, vrací zvukový film zpět mezi jeho původní rivaly a souputníky - populární hudbu, rozhlas a gramofon.)

Anglicky

The key point in development of electro-acoustic media of the 1930s (which in many points prefigured todays media industry) was the coming of film sound. This book, inspired by so-called new film history and archaeology of media, investigates it as the main structural transformation of Czechoslovak cinema before its nationalization in 1945. Instead of looking at individual films as art works or at directors as autonomous artists, the book analyzes the whole "institution" of cinema, including organization of production, distribution, exhibition, as well as conditions of its reception. By stressing early-sound films hybrid nature as a new medium, it returns it back to its original historical context, among its key rivals and partners - recording industry, radio and popular music.

Návaznosti

GA408/08/0949, projekt VaV
Název: Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let (publikace monografie)
Investor: Grantová agentura ČR, Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let (publikace monografie)