HAVELKOVÁ, Marie and Petr KACHLÍK. KVALITA ŠKOLNÍHO PROSTŘEDÍ A ŽÁCI S PORUCHAMI IMUNITNÍHO SYSTÉMU (SCHOOL ENVIRONMENT QUALITY AND PUPILS WITH IMMUNE SYSTEM DISORDERS). Zdravotníctvo a sociálná práca. Slovensko: SAPIENTIA Bratislava, 2008, vol. 3, 3-4, 2 pp. ISSN 1336-9326.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name KVALITA ŠKOLNÍHO PROSTŘEDÍ A ŽÁCI S PORUCHAMI IMUNITNÍHO SYSTÉMU
Name in Czech KVALITA ŠKOLNÍHO PROSTŘEDÍ A ŽÁCI S PORUCHAMI IMUNITNÍHO SYSTÉMU
Name (in English) SCHOOL ENVIRONMENT QUALITY AND PUPILS WITH IMMUNE SYSTEM DISORDERS
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic).
Edition Zdravotníctvo a sociálná práca, Slovensko, SAPIENTIA Bratislava, 2008, 1336-9326.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30304 Public and environmental health
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027971
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) učitelé - prostředí základní školy, -poruchy imunitního systému - alergické dítě - astmatické dítě - zdravotní potíže - první pomoc.
Keywords in English teachers - primary school environment - immune system - disorders - allergic child - asthmatic child - health problem - first aid
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 4/6/2009 11:00.
Abstract
Poruchy imunitního systému jsou řazeny mezi civilizační onemocnění současné populace. Nejčastějšími poruchami imunity jsou alergie a astma. V České republice postihují v současné době alergická onemocnění přibližně 30% dětí a 7% dětí je postiženo astmatem. Děti s alergií a astmatem tráví ve škole podstatnou část svého času. Je proto důležité, aby prostředí ve třídách základních škol bylo upraveno tak, aby u alergických žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Učitel by měl být informován o tom, že má ve třídě dítě s poruchou imunitního systému a také o tom, o jaký typ poruchy imunity se u konkrétního školáka jedná. Učitel by měl být také schopen svému žákovi poskytnout první pomoc v případě, že by dostal záchvat. Výzkumná sondáž do prostředí vybraných základních škol přináší pohled na situaci, která v současné době v základních školách České republiky existuje. Z výzkumu vyplynulo, že je nezbytné zlepšit informovanost učitelů.
Abstract (in English)
Immune system disorders belong to the civilization diseases of present population. The most frequent immune disorders are allergy and asthma. Approximately 30% of children in the Czech Republic have allergy and 7% of children have asthma. Children with allergy and asthma spend an essential part of their time at school. Primary school environment should be therefore adapted not to cause needlessly health problems at pupils with allergy. A teacher should be aware of the presence of a child with immune system disorder in the class and of the type of the immune disorder in the concrete case. A teacher should also be able to provide first aid to a pupil who throws a fit of allergy. An investigation into chosen primary schools brings a perspective on the current situation in Czech primary schools. The research showed that awareness of the teachers has to be improved. Teachers themselves wish to know more about these problems and proposed measures for that improvement.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/5/2024 00:08