2008
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování
VACULOVÁ, IvanaZákladní údaje
Originální název
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování
Název česky
Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování
Název anglicky
The basic school pupils skills in the physics education: The research of the skills and the process their acquirement
Autoři
VACULOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2008, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00035689
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
dovednosti; osvojování dovedností; etapy procesu osvojování dovedností; výuka fyziky; videostudie; kategoriální systém;
Klíčová slova anglicky
skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; videostudy; system of categories
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 6. 2009 15:17, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
V originále
Studie představuje metodologický postup a předběžné výsledky výzkumu zabývajícího se problematikou osvojování dovedností u žáků základní školy. V rámci tohoto výzkumu autorka provádí několik výzkumných studií. První z nich zjišťuje prostřednictvím didaktického testu úroveň osvojení vybrané dovednosti u žáků 6. třídy základní školy. Současně posuzuje, jaké typy úloh činily žákům největší potíže při řešení a jak se liší výsledky ve skupině děvčat a ve skupině chlapců. Další část výzkumu se zabývá procesem osvojování dovedností. Prostřednictvím videostudií, tj. výzkumu výuky založeném na analýze videozáznamu, autorka zkoumá postavení úloh v procesu osvojování dovedností. Videostudie probíhá na 27 hodinách fyziky k tématu skládání sil.
Anglicky
The study presents the methodology and results of the research dealing with the topic of the skill acquirement in basic school pupils. The work within this project is divided into the several parts. First, the level of the acquirement of the selected skills by the pupils (basic school, 6th year) was investigated using the specific didactic test. Within this test, the most difficult tasks for the pupils to resolve were indicated, and the results were compared between the groups of the girls and boys. Next, the process of the skill acquirement was studied in detail. Using the videostudies, i.e. the investigation of the teaching based on the analysis of the video records, author examined the role of the tasks in the process of the skill acquirement. The videostudy involves 27 physics lessons, focused on the topic of Composition of forces.