PORTEŠOVÁ, Šárka, Věra KONEČNÁ, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ. Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2009, roč. 43, č. 4, s. 307-323, 16 s. ISSN 0555-5574.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje
Název česky Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje
Název anglicky Fears of intellectualy gifted children as indicator of their advanced intellectual development
Autoři PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant), Věra KONEČNÁ (203 Česká republika), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika) a Helena KOUTKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2009, 0555-5574.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/09:00035690
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky strachy nadané děti
Klíčová slova anglicky gifted fears
Štítky gifted fears
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Změněno: 6. 6. 2009 21:51.
Anotace
Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.
Anotace anglicky
Fears are a normal part of childhood because fear is an innate, protective response to situations or objects, which appear threatening or dangerous. Fear is a useful emotion for the survival of the individual and the species. Child developmental research shows a clear stage - specific fears. Fears in young typical children commonly concetrate on certain animals (like snakes, tigres, lions, dogs.) Sometimes children are afraid of the dark or of unseen monsters. Fears of social evaluation and competence are typical for the period of middle childhood and adolescence Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method Cake of fears was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 20:21